۲۸ آذر ۱۳۹۱، ۱۱:۴۳
کد خبر: 80461409
T T
۰ نفر
عكاسي فرصتي را براي بيان دردهاي اجتماعي فراهم مي كند

تهران - عضو شوراي اسلامي شهر تهران، از ورود هنر عكاسي به زندگي روزمره مردم خبر داد و گفت: اين هنر فرصتي را براي بيان دردهاي اجتماعي مردم فراهم مي كند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'احمد مسجد جامعی' شب گذشته(دوشنبه)در مراسم تجلیل از بزرگان عكاسی با اشاره به تاریخچه عكاسی در ایران افزود: عكاسی تاریخچه زیادی در ایران دارد و به نوعی نخستین عكس رسمی در ایران تصویر 'عزت الدوله' همسر امیر كبیر است. اما عكاسی ایران در دهه‌های اخیر یك رویكرد جدی پیدا كرده و شروعی دوباره داشته است.

وی با بیان آنكه این هنر زمانی به عنوان نماد اشرافیت و سیاست شناخته می شد، ادامه داد: در سال های 1300، عكاسی، روایت ماشین و خیابان های آسفالت بود و یا در دوره قاجار به نمایش ساختمان های باشكوه و دربار می پرداخت یا بیشتر عكس‌ها تصاویری بود كه از بالای ساختمان‌ها بلند و از نگاه حاكمان گرفته می شد، اما امروز دیگر اینگونه نیست.

مسجد جامعی با اشاره به آنكه امروز عكس‌ها روایتگر تصاویری هستند كه در شرایط عادی نمی‌بینیم، افزود: شاید شما در شهر تهران سال‌ها زندگی كنید، اما هرگز چوگان بازی خانم‌ها را نبینید، اما یك عكاس این تصاویر را برای شما می‌اندازد تا ببینیم كه در تهران چنین ورزشی وجود دارد و یا عكس هایی كه از بافت های فرسوده گرفته شده، به خوبی عنصر و هنر زیستن را در كنار هم به معرض نمایش می گذارد.

وی گفت: عكس بدون آدم ها شكل نمی‌گیرد. در واقع افراد، خیابان‌ها و آهن‌ها در كنار یكدیگر نسبتی با هم برقرار می‌كنند و معنا شكل می گیرد.



** عكاسان باعث تربیت نگاه و چشم مردم می شوند

عضو پیوسته فرهنگستان هنر نیز كه درباره 'فرهنگ تصویری معاصر و بومی شدن' سخن گفت، یادآور شد: عكاسان باعث تربیت نگاه و چشم مردم می‌شوند، از این رو باید قبل از گرفتن یك عكس چشم خود را تربیت كنند.

'سیدمحمد بهشتی شیرازی' ادامه داد: یك عكاس كمك می‌كند كه خیلی مسایل را كه مانع دیده شدن خیلی از مسایل دیگر می‌شود را نبینیم.

وی افزود، امروز با فن آوری های سال های اخیر دوربین در دست همه قرار گرفته است.

بهشتی به تفاوت میان عكاس و كسانی كه دوربین به دست می‌گیرند اشاره كرد و افزود: عكس را دوربین نمی‌اندازد، بلكه عكاس می گیرد. بنابراین هنرمند عكاس باید سعی كند ابتدا خوب ببیند.

بهشتی با اشاره به افزایش عكاسان گفت: امروز تعداد عكاسان جدی بسیار زیاد شده و اگر مرتكب خطا شوند كار آنها بسیار خطرناك‌ است.

در پنجمین شب برنامه '10 روز با عكاسان ایران' از پنج هنرمند عكاس فقید و 10 هنرمند پیشكسوت این هنر در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران تقدیر به عمل آمد.

فراهنگ(3) ** 9173 ** 1071

سرخط اخبار فرهنگ