۱ آذر ۱۳۹۱، ۱۱:۱۹
کد خبر: 80425140
T T
۰ نفر

مبار امشب تو باران ...

۱ آذر ۱۳۹۱، ۱۱:۱۹
کد خبر: 80425140
مبار امشب تو باران ...

نوشهر - روي پله خانه، مضطرب و منتظر به آسمان باراني نگاهي مي كرد، گاهي به دعا دست به سوي آسمان مي برد و مي انديشيد كه چرا سيل، سفره رنگين زندگيشان را غمگين ساخت و مي گفت: خدايا، مددي كن، بعد از اين مصيبت نيز هم، مبار امشب تو اي باران كه ما را سقف عريان است.

در كمتر از دو دهه، برای سومین بار، موج سیل بامداد روز بیست و دوم ماه آبان، شهرستان های نوشهر و چالوس واقع در غرب مازندران را در ماتم فرو برد.

زخم سیل آنقدر عمیق و جانفزا بود كه توان همه را از هم گیسخت و شیرازه زندگی حادثه دیدگان را از هم پاشید.

كلام و نگاه هر سیلزده ای كه به گفت و گو نشستم با آه و افسوس همراه بود كه چرخه زندگیشان از غم حادثه سیلاب به گل نشست و زمین گیر گشت.

از منازل و باغات و اراضی و انهار گرفته تا خیابان ها و منازل مخروب روستایی همه و همه هنوز، ویران و داغدارند.

درختان خمیده تا دیوارهای فروریخته و لوازم زندگی چون جنازه های افتاده در محوطه های حیاط منازل سیلزدگان، با تو حرف می زنند.

نیازی نیست كه دنبال واژگان باشی تا بنویسی، هر سیلزده ای را مضطرب و منتظر و نیازمند می بینی، در این دیار سیلزده، كسی نیست كه ننالد.

این زنان و مردان دلشكسته و غمگین از غصه از دست دادن هستی اشان بر اثر سیل، در این پاییز غم انگیز و سرد و بارانی، دستان به سوی آسمان می برند.

اولین سیلزده ای را كه در این هوای بارانی یافتم؛ هنوز سخن با او آغاز نشده بود كه ناگهان بغضش تركید و فریاد می زد آه، آه؛ آذوقه ها بر باد و اندوخته های یك عمر در سیل ویرانگر به غارت رفت. ای باران، تو هم بعد از سیل، مبار در این مدار غمبار.

او خود را ' مهرداد صبوری ' اهل روستای ' علی آباد ' چالوس معرفی كرد و گفت : همه دار و ندار من بر اثر سیل از بین رفت.

وی افزود : ما سیلزدگان همچنان چشم انتظار حمایت های مسوولان هستیم.

' صمد علی تبار ' سیلزده ای دیگری از روستای ' تازه آباد ' چالوس به این جمله بسنده كرد و گفت: در این مصیبت ، با ما اشكی تر كن ، با ما اشكی سر كن.

وی كه حاضر به ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا نشد، تاكید كرد: شما خبرنگاران بنویسید و به گوش مسوولان برسانید كه به داد سیلزدگان برسند و ما را فراموش نكنند.

' علی دلاور ' سیلزده ای از نوشهر از حضور و امداد رسانی مسوولان در روزهای اولیه وقوع سیل قدردانی كرد و گفت: صرف دادن مقداری اقلام غذایی و دیگر مایحتایج عمومی به سیلزدگان كافی نیست.

وی خواستار پرداخت خسارت وارده به هر یك از سیلزدگان از سوی مسوولان كشوری شد و گفت: تاكنون هیج كمكی بایت خسارت به سیلزدگان پرداخت نشده است.

با توجه به بیان این همه خسارت از سوی سیلزدگان، راستی چه كسی پاسخگوست؟ آیا زندگی سیلزدگان بزودی به روال عادی باز خواهد گشت؟ آیا زخم عمیق سیل بر پیكره این دو شهرستان و زندگی مردم التیام خواهد یافت. راستی نقش مدیریت در حل این مشكلات چه قدر مهم است؟ فردا كه زمستان از راه برسد، چه كاری انجام شده ؟

ظواهر امر پس از 10 روز از وقوع سیل در منطقه نوشهر و چالوس به خوبی هویداست كه برای تامین نیازمندی سیلزدگان باید تلاش بیشتری از سوی مسوولان استانی و ملی صورت گیرد.

' سیدقدیر رضایی ' فرماندار چالوس در گفت و گو با ایرنا، خسارت وارده سیل اخیر در این شهرستان را ' بسیار سنگین ' توصیف كرد و با قدردانی از همكاری نهادها از مسوولان امر برای رفع مشكلات سیلزدگان خواستار كمك بیشتری شد.

فرماندار نوشهر نیز خواستار ادامه عملیات پاكسازی و جمع آوری گل و لای از واحدهای مسكونی سیلزدگان این شهرستان شد.

'محمدعلی قمی ' با قدردانی از مشاركت همه جانبه نهادها در یاری رساندن بموقع به سیلزدگان گفت: با وجود این همكاری ها، هنوز زندگی سیلزدگان به روال عادی برنگشته است.

حجت الاسلام ' محمود مشایخ ' امام جمعه نوشهر هم گفت: رسیدگی به سیلزدگان باید در اولویت كاری مسوولان قرار گیرد.

وی افزود: مسوولان باید بدون در نظر گرفتن تعطیلی و مسایل دیگر برای رفع مشكلات سیلزدگان تلاش بیشتری كنند.

او ادامه داد: باید برای آینده، مدیریت صحیح اعمال كنیم تا در صورت وقوع چنین حوادثی، كمترین خسارت به مردم وارد شود.

نماینده مردم نوشهر و چالوس درمجلس شورای اسلامی خسارات ناشی از سیل اخیر دراین شهرستان ها را حدود 860 میلیارد ریال برآورد كرد.

' قاسم احمدی ' به خبرنگار ایرنا گفت: حدود 432 میلیارد و 870 میلیون ریال از این خسارت مربوط به نوشهر و بقیه مربوط به شهرستان چالوس است.

وی اظهارداشت : با پیگیری های به عمل آمده و هماهنگی با مسوولان نهادهای مرتبط و همكاری سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان مازندران، این موضوع به اطلاع رییس مجلس شورای اسلامی و رییس دولت خواهد رسید.

احمدی برای تخصیص هرچه زودتر این مبالغ برای جبران خسارت وارده، خواستار همكاری بیش از پیش مسوولان نهادها شد.

نماینده نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با تاكید بر حضور فعال تر مدیران استانی در مناطق سیلزده نوشهر و چالوس، گفت: نظارت مستقیم مسوولان نباید به روزهای اول سیل در این منطقه منحصر شود.

احمدی تاكید كرد: رسیدگی به وضع خانه‌های سیلزدگان بسیار مهم است و اكنون دانش‌ آموزان زیادی به دلیل از بین رفتن لباس و كتابشان نمی‌توانند به مدرسه بروند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: كسی كه پول نقد خود را در سیل از دست داده، نمی‌تواند از پس امور روزمره زندگی خود برآید و نیازمند كمك فوری است.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی گفت: پس از وقوع سیل عده‌ای به مسایلی همچون احداث سیل‌ بند اشاره می‌كنند كه این بحث‌ها با وجود لازم بودن، مناسب این زمان نیست و در این روزها تمركز مسوولان باید بر رفع مشكلات فعلی سلیزدگان باشد.

وی یادآور شد : تهیه لوازم اولیه برای ادامه زندگی مهم ترین نیاز سیلزدگان است كه هرچه زودتر باید باید تامین شود.

مدیركل بنیاد مسكن مازندران گفت: سیل اخیر به بیش از یكهزار و 700 واحد مسكونی و تجاری در شهرستان های نوشهر و چالوس خسارت جدی وارد كرد.

' مجید هاشمی ' افزود: سیل به هر یك از واحدهای مسكونی این منطقه 30 تا 100 درصد خسارت وارد كرد.

با این توصیف، با درایت ملی، هدایت و حمایت كافی و مدیریت عالی می توان هم به مشكلات سیلزدگان رسیدگی و هم با اتخاذ تصمیم اصولی و اقدامات پیشگیرانه از وقوع چنین حوادث طبیعی در كشور جلوگیری كرد. ك/4

621/1654/508
۰ نفر