کمیته برند گردشگری راه اندازی می شود

تهران- معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از راه اندازی کمیته برند -نشان تجاری- در این معاونت خبر داد و گفت: مسوولیت این کمیته به بخش خصوصی واگذار می شود و نهادهای علمی و دانشگاهی نیز با آن همکاری خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا،ˈمنوچهر جهانیانˈ روز چهارشنبه در افتتاحیه سومین سمینار و جشنواره برند گردشگری که در مرکز همایش های وزارت کشور برگزار شد، هدف از راه اندازی این کمیته را طراحی و معرفی برند مقاصد گردشگری ایران به کشورهای مختلف عنوان کرد.
وی ادامه داد: افزایش رقابت جهانی، قدرت تقلید محصولات و خدمات، وجود مصرف کنندگان پیچیده و آگاه، قدرت خورده فروشان، اثر بخشی هزینه رسانه ها و بسیاری از مسایل دیگر سبب شده شرکت ها برای فروش محصولات خود به موضوع برندسازی توجه کنند.
معاون گردشگری کشور ادامه داد: واژه ˈبرندˈ به معنای نام و نشان از زمان نوردیک های باستان -ساکنان قدیمی اسکاندیناوی- پدید آمده و امروزه بنام یک نام، واژه، طرح، سمبل یا هر شکل دیگری است که کالا یا خدمت یک فروشنده را از سایر فروشندگان متمایز می کند و می تواند ارزش افزوده ای را برای محصول به ارمغان آورد.
جهانیان افزود: در میان چندین هزار محصول و خدماتی که در طول تاریخ و بویژه در اثر صنعتی اختراع، ابداع و ایجاد شده است، تعداد محدودی توانسته اند نه تنها در بازار داخلی بلکه در عرصه های جهانی حضوری پایدار داشته باشند.
وی یادآورشد: کیفیت، قیمت و خدمات بعد از فروش، ارزش اعتباری و اجتماعی خاص و غیر سرمایه ای و غیر سخت افزاری این گونه کالا و خدمات موجب شده است که آنها را آن ها را برند بنامند.
جهانیان یادآورشد:برند دارایی نامشهود یک محصول یا یک خدمت بوده که شامل پارامترهایی از نام اصطلاح، علائم، نماد، آرم، طرح، سابقه ذهنی مشتریان و مصرف کنندگان، ماندگاری در بازار، اصالت و داشتن اعتماد و اعتبار ماندگار نزد مشتریان است.
وی تاکید کرد: برندها نقش اصلی را در بازار ایفا می کنند یعنی به صورت طبیعی مشتری ها جذب برندهای نام دار می شوند؛ در واقع در هر بازار این مزیت وجود دارد؛ اما در بازار گردشگری این مساله پررنگ تر است زیرا به عنوان یک مقصد و جاذبه مطرح می شود.
جهانیان افزود: زمانی که شما وسیله ای خریداری می کنید می دانید که این وسیله جهت و یا چه مدل و قیمتی دارد اما یک مقصد گردشگری این طور نیست ممکن است مقصدی که ابعاد کمیتی یا سرمایه گذاری محدودی دارد مقصد موفق تری باشد تا مقصدی که به لحاظ تاریخی و اکوتوریستی مهم تر و غنی تر مورد توجه قرار دارد.
معاون گردشگری کشور با بیان اینکه برندسازی مقصد گردشگری به معنی چگونگی ادراک ذهنی مصرف کنندگان از یک مقصد گردشگری است، توضیح داد: برندسازی یک مقصد گردشگری تنها در مورد ایجاد یک لوگو یا شعار نیست بلکه در مورد به دست آوردن عناصر متمایزی از مقصد در غالب برند و چگونگی ارتباط این عناصر از طریق اجزا برند است.
جهانیان ادامه داد: بین اجزا شامل هویت، جوهره، شخصیت، تصویر، مشخصه، فرهنگ و غیره است که مدیریت آنها برای ایجاد جایگاهی منحصر به فرد از برند مقصد گردشگری در ذهن مصرف کننده را اصطلاحاً جایگاه یابی برند می نامند.
وی یادآور شد: سازمان ها نیز برای نظم بخشی و کیفی کردن کالاها و محصولات خود در بازارهای داخلی و خارجی مجبورند به این موضوع مهم بپردازند تا با ارزش افزوده ای که با نام و نشان تجاری حاصل شده حداکثر استفاده را برای آن ها داشته باشد.
معاون گردشگری کشور توسعه برند را یک راهبرد مهم در بازاریابی معرفی کرد و با بیان اینکه در آن شرکت، محصول گردشگری موفقی که از نام برند بهره برده را بازاریابی می کند، افزود: شرکت ها و سازمان ها می توانند با الگوبرداری از شرکت های موفق و بومی سازی آن در ایجاد و توسعه برند سازی قدم های موثری را بردارند تا بخشی از فرصت ها و زمان های از دست رفته را جبران کنند.
جهانیان با افزایش مستمر استفاده از اینترنت در میان گردشگران، برندسازی آنلاین را یکی از مسایل مهم اعلام کرد و گفت: لازم است این موضوع بیش از پیش مورد بررسی قرار گیرد زیرا امروزه مدیریت برند حوزه ای با اهمیت فزاینده در مدیریت بازاریابی به شمار می آید که لازم است توجه ویژه ای به این مقوله مبذول داشت.
معاون گردشگری کشور به ظرفیت های ایران در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: بسیاری از این جاذبه ها برای مردم ایران و جهان ناشناخته باقی مانده است و ایجاد برند مناسب می تواند گامی موثر در زمینه معرفی، رشد و توسعه هر چه بیشتر این مناطق و رونق گردشگری کشور باشد.

** جذب 10 درصدی گردشگران شیعه، گردشگری را رونق می دهد
جهانیان به جمعیت یک میلیارد و 570 میلیون نفری مسلمانان اشاره کرد و گفت: حدود 300 میلیون نفر شیعه در کشورهای مختلف جهان ساکن هستند که پس از جمعیت 95 درصدی جمعیت شیعه در ایران و 90 درصدی شیعیان در جمهوری آذربایجان، 65 درصد جمعیت عراق را شیعیان تشکیل می دهند.
به گفته وی، 60 درصد جمعیت بحرین شیعه هستند و شیعیان در نقاط مختلف جهان از جمله عربستان، عمان، قطر، افغانستان، پاکستان، کشورهای آسیای میانه و اروپا پراکنده شده اند.
معاون گردشگری کشور تاکید کرد: اگر برنامه ریزی منسجمی داشته باشیم و بخش خصوصی در زمینه ورود گردشگر شیعه فعال شود می توان در یک بازه زمانی 10 ساله هر سال یک درصد از شیعیان جهان را میزبانی کنیم.
جهانیان افزود: این دسته از گردشگران می توانند علاوه بر سفر به شهرهای زیارتی مشهد، قم و شیراز از بقاع متبرکه و امکان دیدنی مذهبی کشور که شامل 12 هزار و 500 اثر است نیز بازدید کنند.
سومین جشنواره و سمینار برند در گردشگری با مشارکت فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری و چهره های علمی و دانشگاهی ایران و سایر کشورها به مدت دو روز در مرکز همایش های وزارت کشور برپاست.
در این همایش دو روزه 15 مقاله تخصصی با موضوع برند سازی و خلاقیت در برندسازی مقاصد گردشگری و مهندسی برند ارایه می شود.
این سمینار در تقویم سالانه سازمان جهانی جهانگردی ثبت شده و از این رو در ابتدای مراسم پیام ˈ طالب ریفائیˈ دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی برای حاضران قرائت شد.
فراهنگ(3)2025

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال