کد خبر: 80294184 (2813863) | تاریخ خبر: 06/06/1391 | ساعت: 11:3|
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

عامل پیچیدگی و توانایی فوق‌العاده مغز انسان کشف شد

تهران- محققان دانشگاه ˈکورونادوˈ عامل اصلی پیچیدگی و توانایی فوق‌العاده مغز انسان را کشف کردند.

به گزارش ˈساینتفیکˈ ، دانشمندان دانشگاه ˈکرونادوˈ در طول یک تحقیق علمی دریافتند که علت افزایش چشمگیر حجم بخشی از مغز انسان که وظیفه ادراک محیط را بر عهده دارد و در واقع عامل اصلی شعور محسوب می‌شود، یکی از واحدهای سازنده نوعی پروتئین موسوم به پروتئین ˈدامینˈ است.

این واحد سازنده پروتئین در بدن انسان بسیار بیشتر از سایر موجودات زنده وجود دارد.

واحد سازنده موربحث ˈدی‌یواِف ˈ1220 نام دارد.

ژن انسان حاوی 270 نسخه مختلف از این ماده است. تعداد نسخه‌های این ماده در ژن سایر جانوران بسیار کمتر است.

تعداد نسخه‌های این واحد سازنده پروتئین در موجوداتی که شباهت بیشتری به انسان دارند نیز بیشتر است؛ برای مثال شامپانزه‌ها 125 نسخه و گوریل‌ها 99 نسخه مختلف از این ماده را در ژن خود دارند.

دانشمندان دریافتند تعداد نسخه‌های ˈیو‌دی‌اِف 1220ˈ موجود در بدن هر فرد رابطه مستقیمی با عملکرد مغز او دارد. برای مثال افرادی که کمتر از 270 نسخه از این ماده دارند، دچار میکروسفالی بوده و مغز کوچکی دارند و افرادی که تعداد نسخه‌های این ماده در بدن آن‌ها بیش از 270 مورد است، دچار ماکروسفالی بوده و مغز بزرگی دارند.

این کشف جدید ابزارهای نوینی را برای شناسانی بیماری‌های مغزی در اختیار می‌گذارد و راه را برای استفاده از پروتئین‌های مختلف در مطالعه و درمان مغز انسان باز می‌کند.

علمی **1000**1544

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده: *