برادران ˈلومیرˈ و اختراعی شگفت انگیز به نام سینما

تهران - سینما به عنوان اختراع شگفت انگیز برادران ˈلومیرˈ را می توان یکی از مهمترین دستاوردهای هنری در اواخر قرن نوزدهم برشمرد که طی سال های بعد تاثیر فراوانی بر روی جوامع بشری برجای گذاشت.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، ˈلویی لومیرˈ متولد پنجم اکتبر سال 1864 میلادی، در جوانی بواسطه علاقه به هنر عکاسی، در شهر لیون مدیریت کارخانه تولید دوربین های عکاسی و متعلقاتش را برعهده گرفت و با کمک برادرش - آگوست - آن را توسعه بخشید.
این دو برادر صاحب ذوق، پس از مدتی توانستند نخستین دوربین فیلمبرداری را بسازند. دوربینی که هر تصویر آن مشتمل بر 24 فریم بود و اساس سینمای امروز جهان را تشکیل می داد.
این اتفاق در سال 1895 میلادی رخ داد و برادران لومیر برای نمایش اختراع خود، مکانی را در پاریس اجاره کرده و به نمایش تصاویر گرفته شده مبادرت ورزیدند که با واکنش های عجیب و غریب مردم روبرو شد!
برای مثال، در صحنه حرکت قطار به سمت دوربین، تماشاچیان به تصور آمدن قطار به سمت آنها، پا به فرار گذاشته و با وحشت بسیار سالن را ترک کردند!
ˈخروج کارگران از کارخانهˈ را می توان نخستین فیلم این دو به حساب آورد که نخستین فیلم تاریخ سینما نیز محسوب می شود.
آثار ساخته شده توسط لومیرها اغلب شامل فیلم های مستند و شوخی های ساده بود که برای تماشاگران بسیار جذاب می نمود.
این دو تا سال 1898 میلادی به ساخت و تولید فیلم ادامه دادند و از آن به بعد روی ساخت دوربین های عکاسی و فیلمبرداری متمرکز شده و دیگرانی مثل ˈژرژ مه لیسˈ در آغاز قرن بیستم میلادی به ساخت فیلم روی آوردند.
در یکصد و شانزده سالی که از اختراع سینما می گذرد، این صنعت مهم و کلیدی و در عین حال پولساز، تغییرات بسیاری کرده و به مرور وجه صنعتی بر جنبه هنری آن چربیده است.
در دوران سینمای صامت، موسیقی نقش مهمی در پیشبرد داستان داشته که این امر را در کمدی های مشهور آن زمان شاهد هستیم.
پس از آنکه صدا وارد سینما شد و بازیگران مجبور به ادای دیالوگ جلوی دوربین شدند، بسیاری از بازیگران دوره سینمای صامت به ناچار بازنشسته و دیگران جای آنها را گرفتند.
وقوع جنگ دوم جهانی که بسیاری از کشورها را درگیر خود کرده بود، دستمایه مناسبی برای تولید فیلم های جنگی بود که هرکدام از آنها از زاویه ای به این موضوع توجه می کردند.
با پایان جنگ، سینمای آمریکا که در قیاس با دیگر کشورهای اروپایی کمتر آسیب دیده بود، صنعت یاد شده را قبضه کرده و بخش عمده ای از تولیدات سینما را به خود اختصاص داد و از این رهگذر سود هنگفتی را نصیب کسب کرد.
در این دوران ستاره سازی رونق بسیار گرفته و دستمزدهای بالایی بدانها پرداخت می شد که همین امر هزینه ها را افزایش داده و هرچه بیشتر آن را به سوی صنعتی شدن سوق داد.
در این میان بسیاری از مدیران استودیوهای فیلمسازی هالیوود که اغلب گرایش های صهیونیستی داشتند، در فیلم های خود به جانبداری از آنها پرداخته و به شکل غیر مستقیم بدان می پرداختند.
در واقع صهیونیست ها، سینما را به عنوان رسانه ای فراگیر برگزیده و اهداف پلید خود را از این طریق پیگیری می کردند که این امر تا کنون نیز ادامه یافته است.
آنها در این راه از بازیگران برجسته هالیوود نیز بهره گرفته و از آنان استفاده ای ابزاری می کنند.
ساحران صهیونیست مقیم هالیوود نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ساخت فیلم های سخیفی از جمله ˈبدون دخترم هرگزˈ سعی در ارائه چهره ای منفی از ایران نزد مردم جهان داشتند که البته با وجود تلاش های بسیار، در این امر ناموفق بودند.
در سال های اخیر نیز فیلم هایی از جمله ˈ300ˈ، ˈکشتی گیرˈ، اسکندرˈ‌ و ˈپرسپولیسˈ با چنین هدفی ساخته شدند که نه تنها هیچکدام وجهه کشورمان را خدشه دار نکرده، بلکه سرمایه های هنگفتی را بر سازندگان آن آثار تحمیل کرده است.
حال سینما در آستانه تولد لویی لومیر - یکی از بنیانگذارانش - به لحاظ تکنیکی پیشرفت بسیاری کرده و فیلم های سه بعدی پرده های سینما را به تسخیر خود درآورده، در حالیکه به لحاظ موضوعی کمتر شاهد نوآوری هستیم.
فراهنگ ** م.ج ** 1071

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال