۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۰۲
کد خبر: 83296555
T T
۰ نفر

توليد فرآورده هاي دامي استان اصفهان افزايش مي يابد

۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۰۲
کد خبر: 83296555
توليد فرآورده هاي دامي استان اصفهان افزايش مي يابد

سميرم، اصفهان- ايرنا- مديركل دامپزشكي استان اصفهان گفت: توليد فرآورده هاي دامي و پروتئيني استان در سال جاري افزايش مي يابد.

به گزارش ايرنا، شهرام موحد روز دوشنبه در نشستي با فرماندار سميرم در فرمانداري اين شهرستان افزود: افزايش بارش هاي بهار امسال و زمستان گذشته باعث تقويت مراتع شده ست كه اين موضوع به بيشتر شدن توليد فرآورده هاي دامي بويژه در منطقه سميرم منجر خواهد شد.
وي با اشاره به استقرار عشاير و دامهايشان در هر چهار بخش سميرم خاطرنشان كرد: ورود حدود400 تا 500 هزار دام عشايري به منطقه با توجه به شرايط بهتر آبي و مرتعي سبب بالارفتن ميزان توليد گوشت قرمز با بهترين كيفيت مي شود.
به گفته وي، وضعيت پوشش گياهي سميرم بسيار عاليست و دامداران محلي و روستايي نيز بهترين بهره برداري در اين زمان و از اين پوشش بكر را خواهند داشت.
موحد با اشاره به وجود 5 هزار دام سنگين،40 واحد آبزيان و40 واحد پرورش طيور و مرغ تخمگذار در اين شهرستان گفت: علاوه براين، با توجه به شرايط خوب آب و هوايي زاگرس و پوشش خوب گياهي منطقه، امسال توليد بهترين عسل كوهستان در كشور را در اين خطه خواهيم داشت.
مديركل دامپزشكي استان اصفهان خاطرنشان كرد: با برنامه ها، فعاليت هاي مستمر از جمله واكسيناسيون شبكه دامپزشكي در سميرم و 23 شهرستان ديگر استان، سال گذشته و ابتداي سال جاري در هيچكدام از بخش هاي دام، طيور، آبزيان و زنبور عسل، بيماري خاصي نداشتيم.
رييس شبكه دامپزشكي سميرم نيز در اين نشست با بيان اينكه اين شهرستان در كانون اصلي استان هاي عشايري داراي اشتغال بالا در بخش دامداري و دامپروري واقع است، اظهار داشت: اضافه شدن دام عشاير در فصل هاي بهار و تابستان بر تعداد دام ها و تردد آنها مي افزايد و ضرورت كنترل ورود و خروج دام را دوچندان مي كند.
اردشير ترزبان با تاكيد بر اينكه جابجايي دام بدون گرفتن مجوز از شبكه دامپزشكي تخلف محسوب مي شود، تصريح كرد: ورود و جابجايي دام از استان هاي همجوار در اين ايام با دقت كنترل مي شود.
وي همچنين يادآور شد: واكسيناسيون عليه بيماري هايي مانند شاربُن، آبله، تب برفكي و تب مالت هر سال بر روي450 تا500 هزار رأس دام عشاير و دامداري ها در همه شهرها، روستاها و جامعه عشايري سميرم انجام مي شود.
استان اصفهان داراي بيش از هفت ميليون و 800 هزار راس انواع دام است كه اين خطه را به يكي از قطب هاي توليد فرآورده هاي دامي در كشور تبديل كرده است.
استان اصفهان داراي 2 هزار و 600 واحد مرغداري صنعتي، 17 كشتارگاه طيور و 33كشتارگاه دام و بيش از10 هزار مركز بسته بندي و فرآوردي فرآورده هاي خام دامي است.
شهرستان سميرم با 18 هزار هكتار باغ، 17 هزار هكتار زمين زراعي، 455 هزار هكتار عرصه ملي و 330 هزار هكتار مرتع و جنگل طبيعي در 160 كيلومتري جنوب اصفهان در ضلع شمالي ارتفاعات دنا و زاگرس مياني واقع است.
7147/6027

سرخط اخبار استان‌ها