۳۰ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۲۹
کد خبر: 83177106
T T
۰ نفر
طرح چهار خطه شدن جاده سمیرم - یاسوج با كندی پیش می رود

اصفهان- ایرنا- طرح جاده بین استانی و ترانزیت « سمیرم - یاسوج » پس از سال ها همچنان در مراحل ابتدایی قرار دارد.

به گزارش ایرنا، سمیرم در فاصله 164 كیلومتری شمال یاسوج قرار دارد و هم اكنون جاده ارتباطی بین این شهرستان درجنوبی ترین نقطه استان اصفهان و یاسوج مركز استان كهگیلویه و بویر احمد ، یكی از راه های حادثه خیز و پرتصادف به وِیژه در فصول سرد و پربارش سال است.
تعدُد جان باختگان جاده سمیرم به یاسوج بویژه در روزهای عید نوروز و پایان سال به اندازه ای زیاد است كه سبب شده است در سال های اخیر طرح چهارخطه كردن این جاده در دستور كار قراربگیرد اما پس از 9 سال این طرح هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و پیشرفت چندانی نكرده است.
پیمانكار این طرح ملی كه همین چند ماه پیش در مناقصه برنده شده است در همین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: 25 تیرماه امسال طی قراردادی كه با شركت زیرساخت بسته شد، عملیات چهارخطه كردن محور سمیرم به یاسوج در محدوده استان اصفهان به این شركت واگذار شد.
محمدرضا نامور افزود: اواسط مرداد ماه امسال نیز صورت مجلس طرح نیز امضا و ابلاغ و زمین اجرای طرح به ما تحویل شده است.
به گفته وی، گردنه پشته به عنوان مكان كارگاهی و ساختمان پیمانكار در 2 هزار متر زمین انتخاب شد كه تجهیز و تكمیل امكانات و ماشین آلات نیز ادامه دارد.
وی خاطر نشان كرد: همزمان با تجهیز و توسعه كارگاه، عملیات اجرا در مسیر را از كیلومتر 27 آغاز كرده ایم و به شرط مساعد بودن شرایط آب و هوایی، عملیات خاكبرداری را تا كیلومتر 31 ادامه می دهیم.
نامور در توضیح چرایی اینكه طرح را از ابتدا یا انتهایی حوزه اصفهان آغاز نكرده اند اظهار داشت: وجود برخی معارضان اجتماعی و از جمله مراتع و زمین های متعلق به عشایر علت این اقدام است.
این پیمانكار تصریح كرد: دو تونل در این محور احداث خواهد شد كه طول هر دو سرجمع به 700 متر می رسد.
وی افزود : حدود 85 دستگاه انواع ماشین آلات سنگین در این طرح كار می كنند كه پیش بینی ما خاكبرداری 2 میلیون و 800 هزار متر مكعب خاك و خاكریزی به میزان یك میلیون و 250هزار متر مكعب است.
وی ادامه داد: 55 نیرو تا این مرحله به كارگیری شده كه با پیشرفت كار تا حدود 190 نیرو برای اتمام كار در بخش های مختلف در این طرح فعالیت خواهند كرد.
نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای این طرح 2 سال قبل در محدوده استان كهگیلویه و بویراحمد آغاز شد اما در حوزه راه استان اصفهان هیچ كاری تا مهرماه امسال صورت نگرفته است.
اصغر سلیمی به دیدار خود با وزیر راه دولت یازدهم در سال 95 اشاره كرد و افزود: چرایی اجرا نشدن این طرح را همان زمان از وزیر سوال كردیم كه اعلام شد اجرای طرح ارتباطی به سمیرم ندارد و قرار است از بابا میدان به سمت لردگان در استان چهارمحال و بختیاری اجرا شود.
به گفته نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی، بعد از پیگیری های مداوم مقرر شد این مسیر از سمیرم عبور كند كه مدتی است شاهدیم فاز یك اجرای آن در این شهرستان آغاز شده است.
وی به سفر پیش روی معاون وزیر راه و شهرسازی به این شهرستان به منظور بازدید از این طرح ملی اشاره كرد و گفت: گویا قرار است جاده ای كه امروز در حال استفاده است و از گردنه پُشته عبور می كند به عنوان خط رفت تا اتمام فاز یك باقی بماند.
سلیمی تاكید كرد: بخش هایی از مسیر كه این گردنه خطرناك و برفگیر در آن وجود دارد باید در همین مرحله حذف شود و بنابراین به احتمال زیاد به جای دو تونل باید تونل یا تونل های دیگری نیز در مسیر چهارخطه شدن طرح، تعبیه و احداث شود.
رییس اداره راه و شهرسازی سمیرم نیز با بیان اینكه محدوده طرح در استان اصفهان 33 كیلومتر است، گفت: قرارداد اجرا با پیمانكار 104 میلیارد تومان در فاز اول است.
علیرضا طایی تصریح كرد: بزرگترین پل سواره رو شهرستان سمیرم در محدوده اجرای این طرح(رودخانه خركش) احداث می شود كه با این كار بخش زیادی از پیچ و خم های مسیر نیز حذف می شود.
غلام ‌محمد زارعی نماینده مردم دنا و كهگیلویه در مجلس شورای اسلامی، اواخر شهریور ماه امسال به یكی از رسانه ها گفته بود: 42 كیلومتر از چهارخطه كردن جاده 150 كیلومتری بابامیدان - یاسوج - سمیرم انجام شده و 30 كیلومتر دیگر با قرارداد 75 میلیارد تومان با شركت‌های مختلف نیز در دست اجراست.
شهرستان كوهستانی و سردسیر سمیرم دارای 40 كیلومتر بزرگراه، 73 كیلومتر راه اصلی، 125 كیلومتر راه فرعی و 403 كیلومتر راه روستایی است.
این شهرستان رتبه دوم راه های همسنگ و رتبه سوم راه های روستایی استان اصفهان را به خود اختصاص داده است.
7147/ 6022