۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۰۸
کد خبر: 81177078
T T
۰ نفر
بنيانگذار بنياد نخبگان كاشان: بايد از نخبه گريزي جامعه كاست

كاشان– ايرنا– بنيانگذار بنياد نخبگان سعيدي دانشگاه كاشان گفت: جامعه ما نخبه گريز است و بايد به سمت جذب نخبگان با حمايت از آنان حركت كرد.

به گزارش ايرنا 'علي سعيدي' روز يكشنبه در نخستين گردهمايي نخبگان ناحيه شمال استان اصفهان در دانشگاه كاشان اظهار داشت: ايران جزو رتبه هاي نخست از نظر فرار مغزها در بين 61 كشور در حال توسعه قرار دارد.

وي افزود: نخبگان ما بدليل دغدغه هاي مالي و پيچ و خم هاي مسير دريافت تسهيلات و حمايت هاي لازم جهت سرمايه گذاري كشور، گريزان مي شود، در حاليكه كشورهاي غربي به استقبال اين سرمايه هاي ارزشمند و مغزهاي متفكر ما مي شتابند و براي جذب آنان هرگونه حمايتي را در برنامه هاي خود دارند.

وي هدف از تشكيل بنياد نخبگان سعيدي كاشان در سال 91 را شناسايي، هدايت، حمايت، كشف، جذب و پرورش استعدادهاي نخبگان، پژوهشگران و كارآفرينان منطقه كاشان عنوان كرد.

اين كارشناس اقتصاد و مديريت اجرايي تصريح كرد: پيشرفت و توسعه پايدار هر كشور مرهون پرورش، حفظ و نگهداري سرمايه هاي علمي، پژوهشي و فناورانه آن كشور است.

وي افزود: به همين دليل شناسايي، برقراري ارتباط و حمايت از پژوهشگران و فن آوران جامعه به منظور استفاده از مشاركت و همكاريهاي علمي آنان در زمينه هاي گوناگون در راستاي توليد علم و فناوري و توسعه بايد در جامعه از اولويت ويژه اي برخوردار باشد.

سرپرست دانشگاه كاشان نيز در اين آيين معرفي بنياد نخبگان سعيدي و دانشگاه كاشان، شناسايي استعدادهاي برتر منطقه و توانمنديهاي آنان را از جمله اهداف اين گردهمايي دانست.

'عباس زراعت' شناسايي نهادها و سازمانهاي مرتبط فعال در منطقه و ايجاد زمينه ارتباطي نخبگان و استعدادهاي برتر با نهادها و سازمانهاي مرتبط فعال در ناحيه را از ديگر اهداف اين گردهمايي برشمرد.

بگفته وي آنچه در شرايط امروز مهم است دستيابي به راهكارهاي نو براي افزايش بهره وري و كشف روش هاي نوين براي ارتقاي زندگي است.

زراعت تصريح كرد: اگر پژوهش نتواند حيطه كاربردي پيدا كند و به بازار عرضه شده و در دسترس جامعه قرار گيرد، فاقد ارزش است و تحقق اين مهم در گرو توليد انبوه در مراكز دانشگاهي با توجه به نياز جامعه است.

وي افزود: اگر نخبگان را جذب كنيم و اين سرمايه عظيم را به سوي حل مسايل جامعه هدايت كنيم هم شاهد ايفاي نقش دانشگاه و هم گره گشايي از مشكلات جامعه خواهيم بود.

زراعت، شناسايي و ارج نهادن استعدادهاي برتر و رفع چالش هاي درون و بيرون جامعه اعم از آموزشي، پژوهشي سازماني را به عنوان موانع تحقق اقتصاد دانش بنيان مهم برشمرد.

در اين آيين دو نفر از نخبگان به ارايه مشكلات پيش روي اين قشر از جمله نبود امنيت شغلي، دغدغه هاي مالي و انتقاد از سياست هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بدليل ارجحيت نام دانشگاه بر نام شخص مبدع و عدم استفاده از نخبگان در دانشگاه پرداختند.

نخستين گردهمايي يكروزه نخبگان ناحيه شمال استان اصفهان با حضور استعدادهاي برتر شهرستانهاي كاشان، آران و بيدگل، نطنز، اردستان، خوانسار، نائين و گلپايگان در تالار آزادي دانشگاه كاشان برگزار شد.

7429/545

سرخط اخبار استان‌ها