۱ دی ۱۳۹۷، ۸:۲۴
کد خبر: 83142662
T T
۰ نفر
كارخانه نفلین سینیت سراب جلوی خروج یك میلیارد دلار ارز را می گیرد

تبریز - ایرنا - نماینده مردم سراب و سخنگوی مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی اعلام كرد: احداث كارخانه نفلین سینیت سراب، سالیانه از خروج یك میلیارد دلار ارز از كشور برای واردات پودر آلومینا جلوگیری می كند.

یوسف داودی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر سال سه میلیون تن پودر آلومینا به عنوان ماده اصلی تولید فلز راهبردی آلومینیوم، به ارزش یك میلیارد دلار از كشورهای خارجی وارد می شود.
وی اظهار داشت: این در حالی است كه تنها معدن نفلین سینیت كشور برای تولید آلومینا با ظرفیت 30 میلیارد تن در شهرستان سراب واقع شده است.
وی اضافه كرد: خوشبختانه در سال های گذشته میلیاردها تومان برای فراهم كردن زیرساخت های احداث كارخانه نفلین سینیت سراب از قبیل 500 هكتار زمین حصاركشی شده، برق، آب و گاز مورد نیاز آن هزینه شده و شروع عملیات اجرایی كارخانه، عنایت و اهتمام ویژه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت را می طلبد.
نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با احداث این كارخانه پنجهزار فرصت شغلی مستقیم و 20 هزار فرصت شغلی نیز به طور غیرمستقیم برای جوانان جویای كار ایجاد می شود.
وی ابراز امیدواری كرد كه مردم شهرستان سراب در چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی شاهد توجه ویژه دولت برای آغاز عملیات احداث كارخانه نفلین سینیت سراب باشند.
به گزارش ایرنا، تولید آلومینیوم به عنوان فلز راهبردی با استفاده گسترده در صنایع از جمله نیازهای مهم ایران است كه ذخایر تولید ماده مورد نیاز آن موسوم به آلومینا از نفلین سینیت با پیش بینی تامین نیاز 100 سال آینده كشور در آذربایجان شرقی وجود دارد، هر چند طرح استخراج آن 36 ساله شده است.
داودی همچنین از برگزار مناقصه خط آهن بستان آباد - سراب- اردبیل در هفته های گذشته خبر داد و گفت: این خط آهن برقی است و با ساخت آن كشورهای آسیای میانه از طریق ایران به اروپا متصل می شوند.
وی با بیان اینكه خوشبختانه پیمانكار طرح خط آهن بستان آباد- سراب- اردبیل نیز مشخص شده است، از توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی به این طرح زیربنایی حوزه حمل و نقل ریلی تشكر كرد.
وی با تبریك فرا رسیدن چهل سالگی جشن انقلاب یادآوری كرد: پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای مختلفی برای كشور داشته است؛ به عنوان نمونه تنها در یك سال گذشته، طرح هادی در 50 روستای سراب اجرا شده است.
داودی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ما وارد كننده پزشك از كشورهایی مانند فیلیپین و هندوستان بودیم، اما ایران اكنون به كشورهای دیگر پزشك می فرستد.
518

سرخط اخبار استان‌ها