کمبود ویتامین «د3» در همه گروه های سنی شایع است

تبریز- ایرنا- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه کمبود ویتامین «د3» در همه گروه های سنی شایع است، گفت: بهترین منبع تامین این ویتامین، ماهی و محصولات دریایی است.

حسن فرهاد غیبی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تغذیه سالم در سلامت انسان نقش بسزایی دارد و در این خصوص هرم غذایی اهیمت بسیار بالایی دارد.
وی ادامه داد: گروه گوشت و تخم مرغ بخشی از هرم غذایی است که نیاز بدن به پروتیین را تامین می کند و نیاز داریم مواد پروتیینی را روزانه دریافت کنیم.
فرهاد غیبی با اشاره به اینکه 2 نوع پروتئین گیاهی و حیوانی داریم، اظهار داشت: بدن از پروتیین های گیاهی نمیتواند به خوبی استفاده کند ولی از پروتیین های حیوانی به خوبی استفاده می کند.
وی اضافه کرد: گوشت ماهی از جمله بهترین پروتئین هاست و سرشار از اسیدهای آمینه ضروری است.
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: گوشت ماهی ضمن اینکه بهترین و مرغوبترین پروتیین است، قابلیت هضم بالایی دارد .
وی ادامه داد: گوشت های گوساله و گوسفند دارای چربی های اشباع هستند که توصیه می شود در برنامه غذایی کمتر استفاده شود ولی گوشت ماهی دارای چربی غیراشباع می باشد.
فرهاد غیبی گفت: چربی های اشباع ضمن گرفتگی رگ ها مجوب افزایش بیماری های قلبی و عروقی و انواع سرطان ها می شود.
وی افزود: در مصرف گوشت قرمز توصیه می شود که چربی آن استفاده نشود و کمتر باشد، ولی در گوشت ماهی استفاده از ماهی های پرچرب توصیه می شود چون حاوی اسیدهای چرب «امگا3» است.
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه ماهی های آب های سرد بهترین منبع اسیدهای «امگا3» هستند، ادامه داد: «امگا3» جزو اسیدهای چرب ضروری است که بدن به آن نیاز دارد و نقش بسیار بالایی در سلامت عروق، سیستم عصبی و مغز دارد.
وی خاطرنشان کرد: بیماری های قلب و عروق اولین عامل مرگ و میر در کشور ماست و بعد از آن سرطان ها می باشد که برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها به مردم توصیه می شود مصرف گوشت ماهی و اسیدهای چرب «امگا3» را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
فرهاد غیبی تاکید کرد: گوشت ماهی همچنین دارای مواد معدنی سلنیوم و روی است که جزو آنتی اکسیدان های مهم می باشند و از آسیب هایی که از طریق رادیکال های آزاد به بدن وارد می شود، پیشگیری می کنند.
وی گفت: توصیه می شود در هفته حداقل 2 وعده غذایی از ماهی استفاده شود؛ به خصوص زنان باردار، کودکان در حال رشد و سالمندان حتما مصرف ماهی را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: گوشت ها بهترین منبع آهن می باشند که می تواند از کم خونی ناشی از فقر آهن پیشگیری کند.
وی با اشاره به اینکه بیماری تیروئید از جمله بیماری هایی شایع در جامعه بود، ادامه داد: آمار ابتلا به این بیماری در سال های 69 و 70 بسیار بالا بود و وزارت بهداشت با اجرای برنامه های بهداشتی و یددار کردن نمک ها و غربالگیری افراد شیوع این بیماری را کاهش داد.
فرهاد غیبی یادآور شد: دلیل اصلی بیماری تیروئید کمبود ید است که ماهی منبع مناسبی برای تامین آن محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه اغلب افراد جامعه با کمبود ویتامین «د3» مواجه هستند، گفت: این ویتامین نقش بسزایی در جذب کلسیم و برخی املاح همچون روی دارد که فقدان آن باعث پوکی استخوان می شود.
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه کمبود ویتامین «د3» می تواند مشکلات تنفسی در کودکان و سالمندان را افزایش دهد، گفت: یکی از علت های مهم مرگ و میر در سنین شیرخوارگی مشکلات تنفسی و ریوی است که اگر نوزاد کمبود ویتامین «د3» داشته باشد این بیماری در او تشدید می یابد.
وی با تاکید بر اینکه در هنگام خرید ماهی باید توجه شود که تازه باشد، اظهار داشت: تازگی ماهی را می توان از پوست، آبشش ها، چشم ها و فلس های ماهی تشخص داد.
فرهاد غیبی ادامه داد: چشم های ماهی باید شفاف و برجسته باشد، آبشش ها به رنگ سرخ و بدون ماده لزج بوده، فلس ها نیز باید محکم باشد و به راحتی جدا نشود و هنگامی که گوشت ماهی را به داخل فشار می دهید پوست آن باید سریع به حالت اولیه برگردد.
وی در خصوص نوع پخت گوشت ماهی نیز گفت: توصیه می شود تا حد امکان تمامی مواد غذایی به صورت آب پز و بخار پز پخته و یا بدون روغن در فر سرخ شود.
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در خصوص مصرف ماهی به صورت تن گفت: هنگام خرید قوطی تن ماهی باید سالم باشد و هیچ گونه علایمی از زنگ زدگی و باد کردگی نداشته باشد.
وی ادامه داد: تن ماهی را باید قبل از مصرف در داخل آب جوش به مدت 20 دقیقه جوشاند تا سم آن از بین برود.
6120/518

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال