۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۷:۵۳
کد خبر: 82340746
T T
۰ نفر

نماينده مجلس: ايران ناقض برجام نخواهد بود

۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۷:۵۳
کد خبر: 82340746
نماينده مجلس: ايران ناقض برجام نخواهد بود

شهركرد- ايرنا- عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: ايران ناقض برجام نخواهد بود بلكه اين آمريكاست كه بايد جوابگوي رفتار خود در عهدشكني و نقض تعهدات برجام و اعمال تحريم هاي جديد باشد.

به گزارش ايرنا، اردشير نوريان روز شنبه در جمع دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهركرد افزود: تمديد قانون داماتو از سوي سنا و كنگره آمريكا نقض صريح برجام است و آمريكا بايد پاسخگوي اين رفتار خود باشد.
وي با بازخواني پرونده تحريم ها عليه ايران از سوي آمريكا گفت: در دوران تحريم حتي اجازه ورود موتور اتوبوس به ايران را نمي دادند و به دليل همين محدوديت ها و تحريم ها 20 اتوبوسي كه شهرداري شهركرد خريداري كرده بود، وارد اين شهر نشد.
به گفته وي،اين تحريم ها به گونه اي بود كه كالاهاي خريداري شده از سوي ايران مانند موتور اتوبوس هاي درون شهري از سنگاپور و مالزي و هند به صورت زميني وارد ايران مي شد.
وي گفت: ايران در زمان تحريم ها هنگامي كه نفت را مي فروخت پول فروش نفت ايران بلوكه مي شد و كشورهاي خريدار نفت به جاي پول نفت به ايران جنس نامرغوب چيني و هندي تحويل مي دادند.
رئيس كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: در اين شرايط عده اي به سراغ مذاكرات هسته اي و مساله برجام رفتند چرا كه در اين زمينه ايران بايد به صورت قطعي رويدادها و مسائل بين المللي را حل مي كرد.
نوريان يادآور شد: البته در مساله برجام بايد به ظرفيت هاي داخلي نيز توجه مي شد كه اين مساله را بايد به صورت منطقي مورد ارزيابي قرار داد.
نماينده مردم شهرستان هاي شهركرد، بن و سامان در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: قانون داماتو از سال 1996 در آمريكا عليه ايران تصويب شد، درست چهار سال بعد از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي اين قانون در اوج اقتدار و يك قطبي شدن جهان تصويب شد و فروش چهار ميليون بشكه نفت ايران به يك ميليون كاهش يافت.
نوريان به مفاد برجام اشاره و اظهار كرد: بر اساس برجام قرار بود هيچ تحريمي عليه ايران تمديد يا وضع نشود اما با وجود اينكه دمكرات ها در آمريكا سركارند،تمديدهاي داماتو با 99 درصد به تصويب رسيد و اين اجماع مطلقي براي تمديد تحريم ها عليه ايران است.
به گفته وي، با اين تصويب كنگره، رئيس جمهوري آمريكا 2 سناريو را در پيش رو دارد، اول اينكه قانون تمديد داماتو را امضا و آن را اجرايي كند، دوم آن را امضا نكند و مسكوت بگذارد كه براساس قانون آمريكا پس از 10 روز خود به خود اجراي اين قانون الزامي خواهد شد.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه تحت هيچ شرايطي ايران برجام را نقض نخواهد كرد، گفت : با اجراي قانون داماتو از سوي رئيس جمهوري آمريكا، اين كشور به صورت رسمي در سطح جهان ناقض برجام معرفي خواهد شد.
وي گفت: رفتار آمريكا پس از دوران رئيس جمهوري اوباما در خصوص برجام بسيار مهم است و اگر دونالد ترامپ رئيس جمهوري منتخب آمريكا بخواهد برجام را كنار بگذارد، به صورت جدي به عنوان ناقض برجام شناخته خواهد شد و مساله ايران هراسي كه سالها آمريكا به آن دامن مي زد براي كشورهاي مختلف جهان،بي اساس خواهد بود.
وي گفت: آمريكايي ها همواره ايران را به چهار اتهام 'مخالفت با صلح جهاني، حقوق بشر، دستيابي به سلاح هاي جديد و مخالفت با صلح منطقه'متهم مي كردند تا به ايران هراسي دست بزنند كه با نقض برجام از سوي آمريكا، ايران هراسي در نزد كشورهاي جهان بي اعتبار خواهد شد.
نوريان اظهار كرد: هر چند در دولت گذشته برخي از رفتارهاي دولتمردان به اين طرح ايران هراسي كه از سوي آمريكا دنبال و هدايت مي شد، دامن مي زدند.
به گفته وي،با نقض برجام از سوي آمريكا، ديگر اجماع كشورهاي اروپايي ضد ايران صورت گرفته نخواهد شد كه مديريت اين مساله براي ايران بسيار مهم است هر چند اكنون در اين مساله ضعف هايي وجود دارد.
نماينده مردم شهرستان هاي شهركرد،بن و سامان در مجلس شوراي اسلامي گفت: نقض برجام باعث فروپاشي ائتلاف جهاني مي شود كه آمريكا عليه ايران تشكيل داده بود.
به گفته وي، با اين اوصاف مهم اين است كه پس از روي كارآمدن ترامپ در 21 ژانويه 2017 آمريكا چه سناريوهايي را دنبال خواهد كرد.
نوريان گفت: يكي از سناريوهاي راهبردي آمريكا پس از روي كارآمدن ترامپ در خصوص برجام ،'تفسير موسع ' است كه در اين صورت، ترامپ اجرايي سخت گيرانه اي نسبت به برجام خواهد داشت و حتي با اين تفسير نسبت به سيستم دفاعي ايران واكنش منفي نشان دهد.
وي گفت: سناريو ديگر پس از روي كار آمدن ترامپ در خصوص برجام ، تصويب تمديدهاي جديد است تا يك افراطي گري قوي را دنبال كند كه اين براي آمريكا بسيار هزينه بر است و آمريكا در اين سناريو با كل جهان درگير خواهد شد.
نوريان افزود: سناريو احتمالي سوم آمريكا در خصوص برجام اين است كه دولت آمريكا خود را درگير آن نكند و تفسير موسع نيز در اين خصوص نداشته باشد، بلكه اين نقض برجام را به ايالت هاي خود واگذار كند.
وي گفت: در اين حال، آمريكا براي اين كه جلوه خود را در جهان حفظ كند، تحريم هاي سخت گيرانه را به ايالت هاي خود واگذار كند.
نوريان يادآور شد: در هر حالتي ايران براي مقابله با نقض برجام از سوي آمريكا ، راهبرد گام به گام و اقدامات متقابل را دنبال خواهد كرد و در اين زمينه نيز يك طرح از سوي ايران آماده است كه در فرصت مقتضي آن را اعلام مي كند.
وي تصريح كرد: ايران اكنون مشغول تنظيم اين طرح است و راهبرد گام به گام را دنبال خواهد كرد و قصد ندارد برجام را نقض كند.
نوريان تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران در خصوص تمديد قانون داماتو كه نقض برجام محسوب مي شود براساس مفاد برجام از آمريكا شكايت خواهد كرد.
نماينده مردم شهرستان هاي اردل،فارسان، كوهرنگ و كيار در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: فضاي دانشگاه بايد فضاي نقد و پاسخگويي به سوالات دانشجويان باشد.
علي كاظمي باباحيدري افزود: در فضاي نقد بايد تشكل ها و دانشجويان بتوانند برنامه هاي خود را دنبال كنند و نبايد برنامه هاي آنان را محدود به برنامه هاي جانبي كرد.
دانشگاه آزاد اسلامي چهارمحال و بختياري بيش از 10 هزار دانشجو در رشته ها و مقاطع مختلف تحصيلي دارد.
خبرنگار : محمود رئيسي /* انتشار: عباسعلي نقي يان
2097/6021

سرخط اخبار استان‌ها