۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۰۲
کد خبر: 82654823
T T
۰ نفر

كرج- ایرنا- دكتر سید حمید میرخانی، پزشك متعهد و نامدار البرزی بنیانگذار راه اندازی نخستین بانك اعضای پیوندی در ایران است.

پژوهشگر و البرزپژوه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه پانزدهم شهریور، سیزدهمین سالگشت درگذشت دكتر میرخانی است، افزود: او علاوه بر راه اندازی نخستین بانك اعضای پیوندی در ایران، برای نخستین بار موفق به انجام عمل جراحی كاشت سلول های بنیادی بر قلب یك بیمار شد كه از جمله پیشرفته‌ ترین تكنیك های درمان بیماری ‌های قلبی در جهان به شمار می ‌رود.
دكتر حسین عسكری گفت: دكتر سیّد حمید میرخانی (متولّد 1330 - درگذشت 1383) جرّاح نامدار قلب و بنیانگذار نخستین بانك اعضای پیوندی در ایران است كه از روستای تالیان از توابع شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز برخاسته است.
وی ادامه داد: او پس از دریافت دیپلم، در سال 1350 در رشته فیزیوتراپی دانشگاه تهران پذیرفته شد اما به جهت علاقه به پزشكی در سال 1351 بار دیگر در كنكور شركت كرد و در رشته پزشكی دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت.
وی افزود: در سال 1359 مدرك پزشكی عمومی را دریافت كرد و بلافاصله دوره دستیاری جرّاحی را آغاز كرد و در سال 1363 آن را به پایان رساند و سپس به عضویت هئیت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران درآمد.
این پژوهشگر اضافه كرد: دكتر میرخانی در سال 1363 در رشته فوق تخصصی جرّاحی قفسه صدری دانشگاه علوم پزشكی تهران پذیرفته شد و به مدت سه سال در آن مقطع تحصیل كرد و در سال 1368 جهت گذراندن دوره فوق تخصصی جرّاحی قلب و عروق و پیوند قلب رهسپار كشور سوئد شد و آن دوره را در بیمارستان هرفیلد انگلستان به پایان رساند و آنگاه به ایران بازگشت.
وی گفت: او در سال 1372 ریاست مجتمع بیمارستان امام خمینی تهران را عهده دار شد و تا پایان عمر در این مسئولیت باقی ماند و در سال 1383 موفق به دریافت درجه استادی در رشته جرّاحی قلب و عروق گردید.
عسكری بیان داشت: دكتر میرخانی خدمات فراوان و مهمی در جهت اعتلای پزشكی ایران به ویژه در رشته جرّاحی قلب و عروق انجام داد كه از آن جمله تأسیس نخستین بانك اعضای پیوندی در كشور، به كاربردن دریچه هوموگرافت آئورت در موقعیت میترال، انجام نخستین پیوند همزمان قلب و ریه و انجام جرّاحی باتیستا برای بیماران با نارسایی شدید قلبی كه امكان جرّاحی پیوند قلب را ندارند، هست.
وی، انجام عمل جرّاحی ROSS، انجام نخستین تزریق سلول های بنیادی در قلب به هنگام عمل جرّاحی، پشتیبانی علمی از تشكیل انجمن آترواسكلروز ایران (تصلّب شرایین)، دبیر هیأت ممتحنه بورد فوق تخصصی جرّاحی قلب، دبیر كمیسیون تخصصی جرّاحی قلب سازمان پزشكی قانونی ایران، عضویت فرهنگستان علوم پزشكی كشور و عضویت در شورای عالی نظام پزشكی تهران بزرگ را از دیگر خدمات و اقدامات دكتر میرخانی برشمرد.
دكتر میرخانی شامگاه پانزدهم شهریور 1383 در سن 53 سالگی بر اثر عارضه قلبی درگذشت و در آرامستان بهشت زهرا به خاك سپرده شد. او پزشكی نیكوكار، آرام، خوش رو، باادب، متواضع و در خدمت بیماران مستمند بود.
زندگی نامه و خدمات علمی و اجتماعی دكتر میرخانی در كتابی با عنوان 'همه چیز برای زندگی، زندگی برای...' منتشر شده است.
در این كتاب آنچه را كه دكتر میرخانی داشت و هرگز به زبان نیاورد، از كلام دوستان و همكارانش روایت شده است.
6156/6155خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:محمدعزیزپور

سرخط اخبار استان‌ها