۱۷ مرداد ۱۳۹۱، ۱۴:۰۱
کد خبر: 80265712
T T
۰ نفر

تهران - رييس جمهوري اسلامي ايران با بيان اين كه متاسفانه برخي رسانه ها گرفتار بازي هاي سياسي شده اند، تاكيد كرد: رسانه بايد آزادگي داشته باشد و حقيقت را بگويد حتي اگر به ضرر خودش باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، 'محمود احمدی نژاد' امروز سه شنبه در آیین گرامیداشت روز خبرنگار در ساختمان قدیم مجلس در جمع اهالی مطبوعات و رسانه ها خاطر نشان كرد: در نظام جمهوری اسلامی باید پرچمدار عدالت، صبر و تحمل باشیم.

وی ادامه داد: به خودم و همكارانم و همه قوا توصیه می كنم كه عرصه رسانه، عرصه نمایش اعتقاد و آزادی بیان نیست بلكه عرصه واقعی آزادی بیان است.

وی به سخنان برخی از نمایندگان مطبوعات كه در این آیین به بیان بعضی از مشكلات و خواسته های خود پرداختند اشاره كرد و گفت: خبرنگار نیز یك هموطن است و اگر از مسوولی انتقاد كرد نباید با آن خشن برخورد كرد.

رییس جمهوری با اشاره به سخنان یكی از خبرنگاران مبنی بر فیلترینگ و بستن برخی وبلاگ هایی كه در جهت حمایت از دولت مطالبی را بیان كرده اند، گفت: اگر بستن وبلاگ قرار بود كسی را نجات دهد تا كنون اتفاقات بسیاری ممكن بود رخ دهد.

وی خاطر نشان كرد: این خوب نیست كه یك مقامی از یك خبرنگار یا رسانه ای یا فردی شكایت كند و خود در مقام قاضی و تصمیم گیر باشد.

رییس جمهوری با یادآوری این كه در بخش فضای مجازی نیز قانون داریم و مجلس نیز در این خصوص مصوبه ای تصویب كرده است، تصریح كرد: باید براساس این قانون به وبلاگ نویسان و كسانی كه در فضای مجازی فعالیت می كنند حق دفاع داده شود.

وی با تاكید بر اینكه از نظر ما همه رسانه ها محترم هستند، به وقایع و اتفاقاتی كه سال گذشته در روزنامه ایران رخ داد اشاره كرد و گفت: گزارش آقای جوانفكر را دیدم؛ وقتی برخی اعمال را در كنار هم قرار می دهیم، نمی توان آنها را توجیه كرد.

وی ادامه داد: روزنامه ایران به ظاهر دولتی است اما یك ریال هم از بودجه دولت به آنها پرداخت نمی كنیم.

رییس جمهوری با تاكید بر اینكه باید به رسانه ها اعتماد كرد، افزود: باید مراعات كرد تا بی جهت فردی متهم نشود و همه در مسیر همدلی حركت كنیم؛ اینگونه نباشد كه برخی به رسانه ای بگویند از كسی انتقاد كن و اینگونه بنویس.

وی با اشاره به سخنان نماینده خبرگزاری مهر در این آیین، یادآورشد: این خبرگزاری مستقل است اما بودجه خود را از دولت می گیرد؛ با این حال همه از یك خانواده هستیم كه با وجود انتقادات مختلف، باید مجموع خانواده در یك جهت حركت كنیم تا مسیر تعالی، اخلاقی وآرمانی ملت ایران مخدوش نشود.

احمدی نژاد در ادامه با بیان اینكه باید همه كشور در یك بستر، اندیشه و تصمیم گیری كنیم، افزود: هنر آن است اگر بستری كه ملت در آن می اندیشند و تحلیل می كند یكی باشد، در آن صورت همدلی ها بیشتر می شود.

وی با بیان اینكه كشور همیشه در شرایط ویژه قرار داشته است، افزود: اكنون ما در متن و قلب یك بستر تحولات تاریخی قرار داریم.



** جامعه بشری در حال عبور از یك پیچ تند

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه جامعه بشری در حال عبور از یك پیچ تند است، افزود: قدرت هایی كه طی 400 سال در دنیا حاكمیت كردند، اكنون به پایان خط رسیده اند.

وی در ادامه با بیان اینكه نگاه ما به انسان باید نگاه جهانی باشد و همه انسانها و جامعه بشری به حقیقت انسانها توجه كنند، افزود: پیام ملی در جهان پاسخ نمی دهد از این رو باید نگاه ما جهانی باشد؛ در واقع امروز مانند همیشه بشریت تحت هجمه استكبار و طاغوت است و برای مقابله با آنها باید هنرمندی به خرج داد تا همه بشریت را علیه آنها بسیج كرد.

وی خاطرنشان كرد: استكبارگران شعارهایی همچون آزادی، دموكراسی و دفاع از حقوق مردم سر می دهند و از این طریق برخی مردم در دنیا و حتی برخی مردم در كشورمان طرفدار آنها می شوند.

رییس جمهوری خاطرنشان كرد: باید مراقبت كنیم زیرا مدیریت تحولات، یك رویكرد در مسیر دیگری است.

احمدی نژاد با بیان اینكه باید 'به رفتار و مطالبات مردم' و 'كسانی كه مدعی اند این مطالبات را مدیریت و رهبری می كنند' دو نگاه و تحلیل جداگانه داشت، افزود: پیچیدگی فضای سیاسی بسیار گسترده تر از آن است كه به سادگی بتوان آن را تفسیر كرد.

رییس جمهوری با بیان اینكه باید در تحلیل ها، حقیقت انسانی را مبنا قرار دهیم، گفت: اگر حقیقت انسانی را مبنا قرار دهیم، مردم آمریكا، اروپا و آفریقا و آسیا هم مردمی مظلوم و اسیر هستند؛ هرچند كه عده ای از آنها متوجه این مساله نباشند.

وی تصریح كرد: در صورت قرار دادن حقیقت انسانی به عنوان مبنا، ادبیات و موضع گیری و خط مرز با دشمن تغییر می كند.



** برخی می خواهند خط مرزی با دشمن را به تهران بكشانند

احمدی ن‍ژاد با بیان اینكه برخی ها تصور می كنند كه خیلی می دانند اما نمی‌دانند كه نمی فهمند، می‌خواهند خط مرزی ما با دشمن را تا تهران بكشانند، گفت: هنر ما باید این باشد كه همه طاغوتها را به یك طرف و همه ملتها را نیز علیه طاغوت، در طرف دیگر قرار داد.

وی ادامه داد: این ماموریت امروز ما است و حتی مسایل داخلی را باید بر این اساس تحلیل كنیم .

وی در ادامه با تاكید بر اینكه احزاب و گروه ها هیچوقت در دل ملت ایران جا نگرفته‌اند، تصریح كرد: ملت ایران عمیق تر از این احزاب و گروه‌ها می‌فهمد؛ آنها وقتی دیدند ملت برخلاف نظر آنها تصمیم گرفت آن وقت به مردم فحش می‌دادند.

رییس جمهوری گفت: اینها چون بزرگ نمی‌شوند می خواهند ملت ایران را كوچك كنند اما ملت تاریخ‌ساز، فرهنگ‌ساز و تمدن‌ساز ایران همه قالب‌ها را خواهد شكست.

احمدی نژاد با تاكید بر اینكه هیچ مفهومی را نمی توان به ملت تحمیل كرد، افزود: باید در این فضا تحلیل كرد كه در آن صورت همدلی‌ها بیشتر می‌شود .

رییس جمهوری با بیان اینكه انقلاب برای رهایی، تعالی، عشق و آزادگی انسانها آمد تا انسان محترم شناخته شود، اظهار داشت: خداوند در قرآن به پیامبرش تاكید می كند كه فقط یك تذكر دهنده و یادآوری كننده است.

احمدی نژاد در ادامه با تشریح داستان حضرت موسی (ع) و فرعون و تاكید بر اینكه خداوند به حضرت موسی (ع) ماموریت داده بود تا به نرمی با فرعون سخن بگوید، ادامه داد : وقتی تاریخ را مطالعه می كنید هیچگاه انسان‌های بزرگ، موحد و خداپرست مخالفان خود را به سحر و جادو و طلسم متهم نكرده‌اند بلكه برعكس زورگویان و اهل ظلم، خداپرستان را به داشتن سحر و جادو متهم می‌كردند.

وی گفت: آنها وقتی در منطق كم می‌آوردند پیامبر(ص) و حضرت موسی(ع) را متهم به داشتن سحر و جادو می كردند.

رییس جمهوری با بیان اینكه همه ادیان الهی در یك راستا بوده‌اند و تفاوتی میان آنها نیست، افزود: بین ادیان الهی دعوا نبوده و اگر اختلافی هم هست از آن مدعیان است و نه توده مردم.

احمدی‌نژاد گفت: حقایق باید به دست شما خبرنگاران در دنیا رد وبدل شود و اگر چنین شود طومار آنها در هم خواهد شكست.

وی در ادامه به نحوه اطلاع رسانی برخی رسانه ها در بیان عملكرد دولت اشاره كرد و گفت: زمانی كه پروژه ای را افتتاح می كنیم، برخی رسانه ها گویی اتفاقی رخ نداده و از یك مساله ملی كه بودجه زیادی نیز صرف ساخت و راه اندازی آن شده است اطلاع‌رسانی نمی كنند.

رییس جمهوری با تاكید بر اینكه دعوای گروهی و جناحی باید حد و مرزی داشته باشد، افزود: باید منافع ملی و آرمانی كشور را به دور از مسایل گروهی و جناحی درنظر گرفت زیرا اگر همه مناسبات و اقدامات دولت در نظر گرفته نشود و تحریف شود در آن صورت همه منافع كشور از بین می رود.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: به خدا سوگند كسانی كه در كشورمان روی خون شهدا نشسته‌اند هرگز به قدرت نمی‌رسند؛ زیرا كه خون شهدا یك تاریخ مبارزه است.

وی با تاكید بر اینكه قدرت وبال گردن و ساقط كننده انسان از حقیقت انسانی است، افزود: رسانه‌ها باید در اطلاع‌رسانی منصف باشند و در كنار بیان ضعف‌ها، عملكرد و اقداماتی كه دولت انجام می دهد را نیز منتشر كنند در حالی كه برخی رسانه‌ها بسته عمل می‌كنند.

رییس جمهوری خاطرنشان كرد: یقین دارم آنقدر قلم، زبان، چشم و اندیشه آزاده در این سرزمین وجود دارد كه هیچكس حق ندارد حقیقت را از مردم پنهان كند.

رییس‌جمهوری همچنین با انتقاد از برخی برخوردهای تند نسبت به رسانه‌ها و بستن برخی روزنامه‌ها و وبلاگ‌ها گفت: چه اتفاقی می‌افتد حالا اگر انتقادی به شما شود؟ آیا با بستن روزنامه‌ها و وبلاگ‌ها وضعیت درست می‌شود؟ خدا و مردم كه می‌بینند؛ خدایی كه تمام بشریت را رصد می‌كند. نظام جمهوری اسلامی ایران باید پرچمدار تحمل و عدالت باشد.

احمدی نژاد در ادامه با تاكید بر اینكه 'پای حق ایستادن سیلی خوردن دارد'، افزود: در این رابطه در حال تنظیم نامه‌ای برای مسوولان قوه قضاییه هستم كه به چه دلیل این كارها (بازداشت) انجام می شود اما شما هم باید بدانید كه در عرصه حقیقت طلبی و آزادگی، باید تحمل داشت.

رییس جمهوری ادامه داد: اینگونه نباشد كسی كه قدرت در دستش دارد بگوید هرچه من می گویم تصمیم اتخاذ شود؛ در واقع بدترین بی‌قانونی در اینجا است.

احمدی نژاد تصریح كرد: در عرصه حقیقت طلبی و آزادگی باید تحمل كرد زیرا فشارها در این زمینه همیشه وجود دارند.



**آزادی، عدالت و كرامت از مهمترین نیازهای انسان

رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود با تبریك روز خبرنگار خطاب به خبرنگاران حاضر در جلسه گفت: خدا را سپاسگذارم كه یكبار دیگر فرصت دیدار و گفت و گو با شما را به من عنایت كرد.

احمدی نژاد با اشاره به مقوله آزادی و آزادگی اظهار داشت: محدود كردن فضای آزادی مراتب دارد و ممكن است كسی در محدوده یك سازمان یا یك اداره این كار را انجام دهد و ممكن است در محدوده یك كشور یا در محدوده عرصه بین‌المللی توسط نظام سلطه صورت بگیرد.

وی با تاكید بر این نكته كه انسان نیازمند عدالت، آزادی و كرامت است، تصریح كرد: زمانی كه این ویژگی‌ها فراهم شود، یك ویژگی در انسان به نام آزادگی تجلی می یابد.

رییس جمهوری در ادامه با تعریف مفهوم آزادگی اظهار داشت: 'آزادگی به تعبیر خودمان یعنی مردانگی، معرفت، حق‌طلبی، رها شدن از همه تعصبات قومی، قبیله‌ای و رنگ‌های گوناگون.'

ریس جمهوری تعصبات را سبب مخدوش شدن آزادگی انسان دانست و گفت:'زمانی كه آزادگی مخدوش شود، حقیقت انسان لگدمال می‌شود. آزادگی ربطی به این ندارد كه انسان پیرو چه فرقه و مذهبی است. احمدی نژاد با اشاره به اینكه آزادگی به معنای این است كه هر جا ظلمی دیدیم در مقابل آن بایستیم، ادامه داد: آزادگی یعنی اینكه وقتی می‌‌بینیم حتی حق مخالفمان تضعیف شده است، بایستیم و دفاع كنیم. آزادگی یعنی اینكه فرقی نكند ظلم علیه چه كسی است؟، علیه بودایی، مسلمان، هندی یا هر فرد دیگر.

رییس جمهوری با بیان اینكه 'آزادگی نتیجه دینداری است و دینداری باید انسان‌ها را به آزادگی برساند'، با اشاره به اهمیت رسانه ها گفت: در عرصه رسانه نیز مهم این است كه آزادگی حفظ شود.



**خبرنگاری یكی از عرصه های آزادگی است

رییس قوه مجریه خبرنگاری را از جمله عرصه‌هایی دانست كه انسان می‌تواند آزادگی خود را حفظ كند و باید این آزادگی حفظ شود، تصریح كرد: با این آزادگی تمام شبكه‌های سلطه نیز در هم می‌شكند. آزادگی این است كه انسان خود را به چیزهای كوچك نفروشد و عظمت خود را زیر پا نگذارد.

احمدی‌نژاد با بیان اینكه 'شاید یكی از دلایلی كه ما همواره باید وجود امام و انسان كامل را متذكر شویم، زنده كردن روح آزادگی در انسان‌ها است'، اظهار داشت: زمانی كه انسان همواره نقطه كمال را هدف‌گیری می‌كند به مراتب پایین‌تر تن نمی‌دهد. كسی كه بنده خداست دیگر به سایر بندگی‌ها تن نمی‌دهد و در واقع آزاده است.

رییس قوه مجریه یادآور شد: 'انسان آزاده وقتی می‌بیند كه دشمنش زمین خورده و تسلیم شده است دیگر به او آسیبی نمی‌زند. انسان آزاده اگر قدرتی پیدا كرد به دنبال این نیست كه عقده‌ها و خودخواهی‌های شخصی خود را تحمیل كند و انسان آزاده وقتی به جایی رسید، خود را گم نمی‌كند.'

سیام**2023**9132**

سرخط اخبار سیاست