ساري- رييس جمهوري اسلامي ايران با اشاره به تغيير اقليم آب و هوايي در مناطق مختلف ايران و جهان از برنامه ها و طرح هاي گسترده دولت براي مهار آب هاي مرزي و همچنين بهينه سازي مصرف آب در كشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، محمود احمدی نژاد روز دوشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر به فلات مركزی ایران گفت: در سال گذشته برای كنترل آب های مرزی كشور بیش از 2 هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار اضافه پرداخت شد تا در این خصوص اقدامات سریع تری انجام شود.

وی با بیان این كه در حال حاضر در جهان سرمایه گذاری وسیعی در بحث تامین آب می شود، گفت: دولت طرح های بسیار گسترده ای برای نحوه استفاده درست از آب را در كشور آغاز كرده است زیرا با زحمت فراوان و پول ملت، آب مورد نیاز مردم تامین می شود.

رییس جمهوری اظهار داشت: با توجه به شیوه های جدید آبیاری كه مصرف آب را به یك پنجم و تا یك دهم می رساند از این رو باید از این روش ها برای بهره برداری مناسب از ظرفیت های آبی كشور استفاده كرد ضمن آن كه در هر جایی كه می توان باید شیوه كشت، آبیاری و حتی بذرها را اصلاح كرد تا در شرایط آب و هوایی سال های آینده در زمینه تامین آب حوزه كشاورزی دچار مشكل نشویم.

رییس قوه مجریه در ادامه با بیان این كه در حال حاضر متوسط بارش ها در كشور طی سی سال اخیر روند كاهشی داشته و كویر و خشكسالی در حال افزایش است، خاطرنشان كرد: این مسایل بیانگر آن است كه تا 50 سال دیگر از جنگل خبری نیست؛ در واقع مطالعه اكوسیستم و شرایط منطقه نشان می دهد كویر در كشور در حال گسترش است و باید از ادامه توسعه آن جلوگیری كرد.

احمدی نژاد یكی از راه های مقابله با گسترش كویر در كشور را تامین آب مورد نیاز در این مناطق و توسعه بحث كشاورزی بیان كرد و گفت: در حال حاضر 250 هزار كیلومترمربع از مناطق كشور كویری است كه با طرح هایی همچون انتقال آب و توسعه بخش كشاورزی می توان با گسترش آن مقابله كرد.



** برنامه طرح انتقال آب از تاجیكستان به استان های خراسان

رییس جمهوری همچنین به برنامه طرح انتقال آب از تاجیكستان به استان های خراسان اشاره كرد و گفت: یكی از دلایل ناامنی در مناطق كویری به دلیل خلا جمعیتی در فلات مركزی ایران است.



** آغاز طرح های انتقال آب از خلیج فارس به مركز كشور در آینده نزدیك

احمدی نژاد ادامه داد: برای جبران خلا جمعیتی در فلات مركزی ایران، طرح های انتقال آب از جنوب كشور (خلیج فارس) در آینده نزدیك همانند طرح انتقال آب از دریای خزر آغاز می شود كه در نتیجه آن مشكل تامین آب شرب و كشاورزی چند استان برطرف می شود.

رییس جمهوری در ادامه به مناطق خشك در خراسان جنوبی و جنوب خراسان رضوی نیز اشاره كرد و گفت: در این مناطق، بارش باران نزدیك 35 میلیمتر در سال است به طوری كه گیاهی در این مناطق رشد نمی كند.



** برنامه دولت برای تامین آب مورد نیاز پاسداران مرزهای كشور

رییس قوه مجریه با تاكید بر ضرورت آباد كردن این مناطق و بحث نیاز ساكنان گفت: مردم این مناطق از امنیت و مرزهای كشور محافظت می كنند؛ از این رو طرح انتقال آب به این مناطق نیز یك ضرورت مهم است.

احمدی نژاد با بیان این كه دولت حمایت های لازم از اجرای طرح های بزرگ را انجام می دهد خاطر نشان كرد: دشمنان هر چند سخت گیری می كنند اما ثروت ملت روز به روز در حال افزایش است؛ هر چند مشكلات وجود دارد اما خداوند نگذاشته است هیچ زمانی ملت ایران تنها بماند.



** بودجه بی سابقه

به گفته رییس جمهوری، بودجه كشور در حوزه تامین و توسعه منابع آبی در سال گذشته در تاریخ ایران بی سابقه بوده است.

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این كه كشور در مسیر سازندگی قرار دارد بار دیگر تاكید كرد: سخن جاری آحاد مردم باید ساختن ایران باشد زیرا هر چه ایران بالاتر می رود توحید و عدالت نیز بالاتر می رود و از سوی مقابل، دشمنان بشریت در حال سقوط هستند.

وی با اشاره به پروژه ها و سدهای بزرگ در دست اجرا در استان مازندران گفت: به تازگی فعالیت اجرایی احداث سد هراز آغاز شده است اما مسوولان وزارت نیرو و استان مازندران باید همت كنند تا با كمك آنها و حمایت مالی دولت سریع تر اجرایی شود چرا كه از طرح های زیربنایی و اساسی استان مازندران است.

احمدی نژاد در عین حال به انجام 50 درصد از مراحل ساخت سد گله ورد اشاره كرد و از مسوولان استان و وزارت نیرو خواست همت كنند تا در دولت دهم این سد تكمیل و به بهره برداری برسد.

سیام**2023**9132

سرخط اخبار سیاست