۱۴ فروردین ۱۳۹۱، ۱۰:۴۴
کد خبر: 80057953
T T
۰ نفر

تهران- وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با بيان ارزيابي خود از اقدامات اخير غرب، مستثني كردن 11 كشور از تحريم نفتي كشورمان را به منزله عقب نشيني آمريكا تلقي نكرد و با تاكيد بر ضرورت تقويت انسجام ملي گفت: واشنگتن زماني عقب نشيني مي كند كه همه روزنه ها را بسته ببيند.

'علی اكبر صالحی' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا و در پاسخ به سووالی درباره اقدام واشنگتن در مستثنی كردن 11 كشور از اجرای تحریم نفتی خاطرنشان كرد: كشورهای غربی در برابر كشورمان عقب نشینی نكرده اند و باید در برابر اقدامات این كشورها بیش از گذشته هوشیار باشیم.

وی اظهار داشت: ما هیچ وقت اینگونه نگاه نمی كنیم كه غرب كوتاه آمده است و عقیده داریم غرب همواره فشار خود را تا زمانی كه یقین پیدا كند كه ایران اسلامی قدرتمند است، حفظ خواهد كرد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: وقتی غرب بداند كه ما همچون صخره ای مستحكم در مقابل آنها ایستاده ایم و امكان ایجاد هیچ روزنه ای در این صخره وجود ندارد كوتاه می آید اما عقیده دارم هنوز به آن مرحله نرسیده اند.

وی با تاكید بر ضرورت تقویت انسجام ملی در برابر غرب افزود: این انسجام را باید وسیع تر كرده و با هوشمندی تصور نكنیم كه غرب در برابر ایران عقب نشینی كرده است؛ آمریكا زمانی عقب نشینی می كند كه مایوس شود و همه روزنه ها را بسته ببیند.

صالحی با بیان اینكه اعتقاد دارم هنوز به این شرایط نرسیده ایم، گفت: باید در همه زمینه های علمی، فرهنگی، اقتصادی، فناوری، عدالت و مهرورزی و... خود را تقویت كنیم تا غرب نومید شود و در شرایط همسطح با ما وارد تعامل شود.

وزیر امور خارجه تصریح كرد: ما در حال خودسازی هستیم و تحمل فشارهای غرب را داریم و ساكت ننشسته ایم.

صالحی توضیح داد: غرب از هرگونه مكر و نیرنگی درباره ایران استفاده می كند و ما نیز تلاش كردیم با تمام هوشمندی و ذكاوت این مكر و نیرنگ غرب را دور بزنیم.



** عقب نشینی تاكتیكی غرب

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد: اقدام اخیر آمریكا در برداشتن تحریم از 11 كشور برای معاملات نفتی، عقب نشینی آمریكا نیست؛ غرب در جایی عقب نشینی تاكتیكی می كند و در عین حال برای رسیدن به هدف خود تلاش خواهد كرد.

صالحی یادآور شد كه باید خودسازی كنیم و به قدری از درون قدرتمند شویم كه غرب به این یقین برسد كه نمی تواند در برابر ما كاری از پیش ببرد.



** اهمیت وحدت و انسجام ملی

وزیر امور خارجه با تاكید بر اهمیت و تاثیرگذاری وحدت و انسجام ملی در اقتدار كشور گفت: ما می توانیم با وجود اختلافاتی كه حاصل تفاوت افكار است و ضمن احترام به آرای یكدیگر، درباره منافع كشورمان یكدست و یكپارچه باشیم.

وی با بیان اینكه این وحدت و یكپارچگی در برخی مسایل همچون مساله هسته ای به وضوح دیده می شود، افزود: حتی ایرانیانی كه در خارج از كشور نظرات متفاوتی درباره نظام دارند، بر حق مسلم استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای تاكید دارند و امیدواریم كه آنها نیز به حقیقت انقلاب اسلامی پی ببرند.

صالحی همچنین گفت: این افراد - ایرانیانی كه نظر متفاوتی در رابطه با نظام دارند- باید بدانند كه اشتباهات فردی را نباید به پای نظام بگذارند؛ شاید عده ای بنام اسلام هزار كار ناشایست انجام دهند و از طرفی نیز صدها نفر وجود دارند كه بنام اسلام بزرگترین خدمت ها را به جامعه بشری كرده اند از این رو نمی توان برخی اشتباهات را به پای اصل و اساس نظام گذاشت.



**ما در برابر غرب بیداریم

وزیر امور خارجه یادآور شد: غرب بر اساس چارچوب فكری خود تصور می كند كه با افزایش زور و فشارهای بین المللی می تواند ایران را تسلیم كند؛ در صورتی كه غربی ها نمی دانند ایرانیان پیروان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) هستند و در برابر زور تسلیم نمی شوند.

وی تاكید كرد: غرب هرگز نخواهد توانست بر ملت پیروی ابا عبدالله الحسین (ع) فائق آید.

صالحی با بیان اینكه 1400 سال از واقعه كربلا می گذرد و اندیشه امام حسین (ع) همچنان در دنیا جاری است، افزود: فكر غرب مادی است و همه چیز برای آنان در مادیات خلاصه می شود.

وی درباره نگاه مادی غرب افزود: اگر نگاهی به فیلم های هالیوودی داشته باشیم، در می یابیم كه به عنوان نمونه كشتن انسان ها در این نوع آثار مهم نیست و كشته شدن انسان ها در این آثار اهمیتی ندارد.

وزیر امور خارجه توضیح داد: از دید آنان انسان وقتی تبدیل به جسد می شود از بین رفته است در صورتی كه ما می گوییم اگر یك انسان را از روی ظلم بكشیم یعنی تمام بشریت را كشتیم.



** هیچ دشمنی را دست كم نمی گیریم

صالحی با بیان اینكه غرب را دست كم نمی گیریم، گفت: ما هیچ دشمنی را حتی اگر حقیر و كوچك هم باشد، دست كم نمی گیریم؛ ما كاملا بیداریم و مسوولان نظام ما، مقام معظم رهبری، رییس جمهوری، ارتش، سپاه، بسیج و ... همه بیدارند و ملت آماده دفاع از دستاوردهای ایران اسلامی است و نمی گذارد كسی به این دستاوردها تعدی كند.

وزیر امور خارجه یادآور شد: غرب تصور می كند كه ایران هم مانند بسیاری از كشورهای دیگر با فشار آمریكا كوتاه می آید در صورتی كه این تصور از اساس اشتباه است.

وی یادآور شد: 33 سال است كه كشورهای غربی به ایران فشار می آورند و بخش های مختلفی همچون بانك های ما را تحریم می كنند.

صالحی ادامه داد: شاید این تحریم ها مشكلات كوچكی را برای ما به وجود آورد اما ما به راه خود ادامه می دهیم.

وزیر امور خارجه با یادآوری تاریخ چند هزار ساله ایران خاطرنشان كرد: تاریخ ایستگاه های بزرگ و اتفاقات عمیق همچون انقلاب اسلامی را ثبت می كند و تحریم ها و یا مسایلی از این دست هیچگاه به عنوان ایستگاهی بزرگ برای تاریخ محسوب نمی شوند.

صالحی با بیان اینكه برانگیختگی و بالندگی ملت رایگان بدست نمی آید، گفت: ما به دنبال تحریم دیگران نیستیم و روش غرب را نقد می كنیم و از این روش ها استفاده نمی كنیم اما وقتی فشار بیاورند ما هم با هوشمندی عمل می كنیم.

وی خاطرنشان كرد: ما با ملت های جهان مشكلی نداریم؛ این حكومت ها هستند كه مشكل ایجاد می كنند.

وزیر امور خارجه یادآور شد: این حاكمان هستند كه با اغراض شخصی و حزبی هزاران محدودیت برای ملت ها ایجاد می كنند؛ ما سال ها است با ملت های اروپایی در ارتباط بوده و هستیم.

صالحی ادامه داد: ما نمی خواهیم برای ملت اروپا مشكلی ایجاد شود و ملت اروپا بداند اگر مشكلی برای آنان ایجاد شود به واسطه حكومت ها بوده و همین بدبختی اقتصادی اروپایی ناشی از عملكرد نادرست دولت های آنهاست.

به گفته وزیر امور خارجه، برخی كشورهای بزرگ اروپایی كه به ضرب سلاح، كشورهای دیگر را زیر سلطه داشتند امروز تلاش می كنند به زور اقتصاد این كشورها را زیر سلطه خود در بیاورند.

سیام**1983**9129**2026

سرخط اخبار سیاست خارجی