پربیننده ترین اخبار 
::
::
::
::
::
آخرین اخبار 
::
::
::
::
::
سرویس های خبری مرتبط
:: محيط زيست   
:: علمي   
کد خبر: 80001585          (2415276)            تاريخ انتشار : 04/12/1390 - 08:21

نابودی اكوسیستم اقیانوس‌ها با افزایش دی‌اكسید كربن موجود در آب

تهران - دانشمندان دانشگاه پلایموث انگلیس دریافتند افزایش دی‌اكسید كربن، موجب كاهش اسیدیته آب اقیانوس‌ها و در نتیجه نابودی اكوسیستم موجودات آبزی می‌شود.

1391/03/02 - 08:24

به گزارش 'نیچر'، دانشمندان با بررسی اطلاعات گردآوری شده از پایگاه‌های دریایی مستقر در ایتالیا، كالیفرنیا و گینه نو توانستند افزایش غلظت دی‌اكسید كربن در آب را بر میزان اسیدیته آن مشخص كنند.

این افزایش دی‌اكسید كربن بر اثر فعالیت‌های آتشفشانی در نواحی مذكور به‌وقوع پیوسته و بر اساس تحقیقات انجام گرفته آب اقیانوس را اسیدی‌تر كرده است.

بر اثر اسیدی شدن آب گونه‌های آبزیان این نواحی تا 30 درصد كاهش یافته و بسیاری از مرجان‌ها و جلبك‌ها از بین رفته‌اند. اگرچه هنوز ماهیان متنوعی در این نواحی زندگی می‌كنند، اما اغلب ماهی‌ها در آب‌های اسیدی تخم‌گذاری نمی‌كنند.

در این تحقیقات مشخص شد با وجود اینكه گیاهان آبزی توانایی ادامه زندگی در آب‌های اسیدی را دارند، قابلیت تولید تركیبات فنولی را در این شرایط از دست می‌دهند. این تركیبات نوعی سیستم دفاعی برای گیاهان آبزی است كه از خوردن آنها توسط ماهی‌ها جلوگیری می كند.

انواع صدف‌ها و موجوداتی كه درون پوسته‌های سخت زندگی ‌می‌كننددر فصل‌های سرد و معتدل توانایی زندگی در آب‌های اسیدی را دارند، اما به محض شروع گرما از بین می‌روند.

بر اساس تحقیقات انجام گرفته در صورتی كه افزایش دی‌اكسید كربن در آب اقیانوس به همین نسبت ادامه یابد انتظار می‌رود تا سال 2100 میلادی بیش از 60 درصد اكوسیستم اقیانوس‌ها نابود شود.

علمی **س .پ **1544

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 80001585
info@irna.ir
  
 
صفحه اصلی | سیاسی | اقتصادی |  اجتماعی | فرهنگی | علمی |  ورزشی | خارجی | استانها |  پژوهش | عکس | روابط عمومی
خبرگزاري جمهوري اسلامي - 1390 کليه حقوق اين سايت متعلق به خبرگزاري جمهوري اسلامي بوده  و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.