۲۷ بهمن ۱۳۹۰، ۲۳:۳۹
کد خبر: 30821865
T T
۰ نفر

اسلام آباد- رييس جمهوري اسلامي ايران، كشورمان را به عنوان يك دوست و برادر در كنار همه كشورهاي منطقه به ويژه پاكستان دانست و گفت: ايران رشد و پيشرفت پاكستان را رشد و پيشرفت خود مي داند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، 'محمود احمدی‌نژاد' شامگاه پنج شنبه در دیدار یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاكستان با اشاره به اشتراكات فرهنگی گسترده بین دو ملت ایران و پاكستان، اظهار داشت : خواسته ها و منافع دو ملت مشابه بوده و هر دو دشمنان واحدی دارند و كسانی كه علاقمند به پیشرفت پاكستان نیستند ، رشد و پیشرفت را برای ایران نیز نمی پسندند.

رییس جمهوری با تاكید بر اینكه هیچ نقطه تاریكی در روابط ایران و پاكستان وجود ندارد، گفت: روابط دو كشور درحال گسترش است و ظرفیت های فراوانی برای افزایش سطح روابط اقتصادی و تجاری دو كشور وجود دارد كه باید تمامی آنها را به نفع دو ملت فعال كرد.

احمدی نژادخاطر نشان كرد: ‌با جایگزینی پول ملی به جای دلار در مبادلات دو كشور و برخی هماهنگی های گمركی می توان در طی چند سال حجم مبادلات دو كشور را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

رییس قوه مجریه با اشاره به آمادگی كامل كشورمان برای صادرات گاز و برق به پاكستان، خاطر نشان كرد: صادرات گاز به پاكستان، افزایش صادرات برق از ایران به این كشور نیاز به زیر ساخت هایی دارد و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در تامین این زیر ساخت ها مشاركت كند.

'یوسف رضا گیلانی' نخست وزیر پاكستان نیز در این دیدار گسترش روابط با كشورهای منطقه با توجه ویژه به كشورهای همسایه را از الویت های سیاست خارجی پاكستان دانست و گفت: گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین دو كشور زمینه ساز و ضامن توسعه و تقویت روابط كشورهای منطقه در عرصه های مختلف برای پیگیری اهداف مشترك است .

وی با اشاره به نیاز كشورش برای واردات برق و گاز از ایران اظهار داشت :‌ پاكستان علاقمند به گسترش روابط و همكاری های خود با ایران در زمینه های مختلف بویژه گاز ، انرژی مبادلات دریایی و توسعه بندرها ، كشاورزی و ایجاد زیرساخت ها است .

نخست وزیر پاكستان همچنین بر عزم كشورش برای مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر تاكید كرد و گفت: موفقیت در این عرصه نیاز به گسترش و تعمیق همكاری های همه كشورهای منطقه و بویژه همسایگان با یكدیگر دارد .

رییس جمهوری اسلامی ایران عصر پنجشنبه به وقت محلی برای انجام سفری دو روزه به پاكستان و به منظور شركت در سومین اجلاس سه جانبه سران ایران ، افغانستان و پاكستان، وارد اسلام آباد شد و در نخستین روز از سفرخود با رییس جمهوری و نخست وزیر كشور میزبان دیدار و گفت و گو كرد.

حضور در مراسم ضیاف شام رسمی به میزبانی رییس جمهوری پاكستان از جمله دیگر برنامه های امروز احمدی نژاد در پاكستان بود.

سیام / 1723** 3404

سرخط اخبار سیاست خارجی