۱ بهمن ۱۳۹۰، ۱۱:۵۳
کد خبر: 30775406
T T
۰ نفر

تهران- مدير كل ريالي و نشر بانك مركزي با بيان آنكه، قيمت پيش فروش سكه از روز سوم بهمن ماه به صورت هفتگي اعلام مي شود ، گفت: طرح پيش فروش سكه براي تحويل چهار و شش ماهه ادامه خواهد داشت.

'عباس كمره ای' روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینكه طرح پیش فروش سكه به روش قبلی متوقف شده است، افزود: در این روش برای هر قطعه سكه 546 هزار تومان دریافت می شد و این طرح یك ماه به اجرا درآمد.

وی ادامه داد: نوسانات پیش آمده در بازار های جهانی شرایط بازنگری در طرح را ایجاد كرده است و به همین دلیل طرح پیش فروش از روز دوشنبه سوم بهمن ماه به صورت جدید آغاز می شود.

مدیر كل ریالی و نشر بانك مركزی اظهار داشت: تفاوت اساسی طرح جدید با طرح قدیم در آن است كه در این طرح قیمت برای یك مدت نا مشخص ثابت نیست و هر هفته نرخ سكه پیش فروش با توجه به فاكتور ها در حوزه های اقتصادی و ارزیابی هفتگی اعلام می شود.

به گفته كمره ای، بر اساس این طرح پیش فروش سكه برای شش روز كاری در ابتدای هر هفته اعلام می شود.

وی ادامه داد: در طرح جدید پیش فروش بر اساس دو روش تحویل چهار و شش ماهه انجام می شود .

این مقام مسوول در بانك مركزی ، نرخ سكه برای هفته جاری و پیش فروش از سوم بهمن ماه را برای تحویل شش ماهه 5 میلیون و 989 هزار ریال و برای تحویل چهار ماهه شش میلیون و 274 هزار ریال اعلام كرد وافزود: این ارقام بدون در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده است.

وی گفت: افرادی كه در ماه گذشته بر اساس طرح قدیم پیش خریدسكه را انجام داده اند با همان شرایط قبلی تحویل سكه انجام می شود و شرایط جدید تعهدی را برای متقاضیان قبلی ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش كه برخی از شایعات در خصوص تحویل ندادن سكه ها توسط بانك مركزی وجود دارد ، اظهار داشت: جایگاه بانك مركزی به گونه ای است كه به تعهدات خود عمل می كند و بررسی شرایط جدید به دلیل ابعاد مختلف و این گونه مباحث است.

كمره ای با بیان آنكه ، زمان برای تحویل سكه ها به سرعت در حال سپری شدن است ، گفت: بانك مركزی با بررسی تمام جنبه ها با شرایط جدید منعطف می شود.

مدیر كل ریالی و نشر بانك مركزی اظهار داشت: متقاضیان طرح قبل متناسب با روز ثبت نام پس از چهارماه به شعب بانك ها مراجعه كنند.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا این طرح منجر به دچار بی ثباتی و عدم اطمینان در بازار نمی شود، گفت: اگر قیمت های جهانی روند نزولی داشته باشد قیمت پیش فروش نیز كاهش می یابد و اگر قیمت طلا با نوسان همراه باشد تعهد طولانی مدت با قیمت ثابت منطقی نیست.

اقتصام** 9141**1319
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد