۲۸ دی ۱۳۹۰، ۵:۰۱
کد خبر: 30770292
T T
۰ نفر

نيويورك - گروه كشورهاي جنبش عدم تعهد با صدور بيانيه اي ضمن محكوم كردن تجاوز هواپيماي جاسوسي آمريكا به حريم هوايي جمهوري اسلامي ايران، اين عمل را خلاف هنجارهاي مورد قبول مجامع بين المللي دانستند.

بدنبال برگزاری نخستین نشست گروه كشورهای جنبش عدم تعهد در نیویورك در سال جدید میلادی كه اولین جلسه این گروه پس از فرود یك هواپیمای بدون سرنشین آمریكا در خاك كشورمان بود ، گروه كشورهای جنبش عدم تعهد به اتفاق آرا بیانیه ای را در خصوص این اقدام صادر كرد.

به گزارش ایرنا از مقر سازمان ملل ، این جنبش در بیانیه منتشره ، بار دیگر تعهد خود را در حفظ اصول و اهداف مندرج در منشور ملل متحد از جمله اصول مربوط به حاكمیت، تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی دیگر كشورها را مورد تاكید قرار داده است.

جنبش عدم تعهد با الهام از این تعهد، نقض حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 13 آذرماه سالجاری توسط هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی امریكا را محكوم نموده و این عمل را خلاف هنجارهای مورد قبول بین المللی مربوط به حاكمیت و تخطی ناپذیر بودن حریم هوایی كشورها و اصول اساسی مربوط به روابط مسالمت امیز و دوستانه كه باید میان كشورها حاكم باشد، می داند.

همچنین این عمل را ناقض' اعلامیه اصول و نقش جنبش عدم تعهد در شرایط بین المللی موجود، مصوب چهاردهیمن اجلاس سران جنبش عدم تعهد در هاوانا و بیانیه نهایی پانزدهمین اجلاس سران در شرم الشیخ در سال 2009 می داند .

در نخستین نشست كارگروه كشورهای جنبش عدم تعهد درسال جدید میلادی ، محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد، طی سخنانی و با اشاره به نامه علی اكبر صالحی وزیر امور خارجه كشورمان به محمد كامل عمر وزیر امور خارجه مصر به عنوان رئیس دوره ای جنبش عدم تعهد در خصوص تجاوز هواپیمای بدون سرنشین امریكا در ورود به حریم هوائی كشورمان، آن را یك اقدام نظامی وقیحانه ارزیابی كرد.

محمد خزاعی با اشاره به اقدام آمریكا برای اعزام هواپیمای بدون سرنشین به منظور تجاوز به حریم هوایی كشورمان گفت : امروزه گزارش های زیادی در مورد استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین توسط امریكا برای هدف قرار دادن اهداف نظامی و غیر نظامی در كشورهای پاكستان ،افغانستان ،یمن و شاخ آفریقا وجود دارد .

سفیر و نماینده دائم كشورمان در نشست مذكور تاكید كرد:جمهوری اسلامی ایران متعهد به انجام اقدامات مناسب برای صیانت از حقوق مشروع خود در چارچوب قوانین بین المللی در خصوص حاكمیت خود می باشد.

وی خواستار حمایت جنبش عدم تعهد از مواضع كشورمان در این زمینه شده بود .

یاد آور می شود، جنبش عدم تعهد هفته گذشته نیز با صدور بیانیه ای ترور شهید روشن دانشمند هسته ای كشورمان را محكوم كرد .

جنبش عدم تعهد متشكل از 120 كشور، بزرگترین گروه سیاسی سازمان ملل متحد محسوب می شود.

اروپام 1908
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست