۲۶ دی ۱۳۹۰، ۱۱:۰۸
کد خبر: 30766919
T T
۰ نفر

تكاپوي زيرپوستي دلالان در بازار ارز

۲۶ دی ۱۳۹۰، ۱۱:۰۸
کد خبر: 30766919

تهران- انتظار مي رفت با اعلام مسئولان بانك مركزي مبني بر برخورد با دلالان ارز، از روز يكشنبه(ديروز)، اين پديده هر چند براي مدتي كوتاه از بازار ارز رخت بربندد، اما بعد از ظهر همانروز دلالها البته با صداي آهسته تري همچنان در مركز تهران 'دلار دلار' مي كردند.

مشاهدات خبرنگار اقتصادی ایرنا حاكی است اغلب صرافی های واقع در خیابان های فردوسی و چهار راه استانبول با نصب نوشته ای تحت عنوان 'خرید و فروش ارز نداریم' از هرگونه مبادله با مشتریان خودداری می كنند، اما دلالانی كه در این خیابان ها پرسه می زنند، همچنان در جستجوی مشتریانی كه واقعا خریدار و یا فروشنده باشند، هستند.

یكی از این دلالان روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه خرید و فروش ارز همانند روزهای قبل نیست،گفت: با توجه به شرایطی كه به وجود آمده دیگر كسی حاضر نمی شود خطر خرید و فروش ارز را كه قاچاق اعلام شده بپذیرد ضمن اینكه مردم طی روزهای اخیر پول های خود را به سمت بازارهایی همچون بازار طلا برده اند به گفته وی قیمت ربع سكه امروز به 180 هزار تومان رسیده است.

وی با بیان اینكه در حال حاضر خرید و فروش ارز مثل خرید و فروش مواد مخدر شده است ، ادامه داد: در حال حاضر معلوم نیست كسی كه به ارز نیاز دارد از چه طریق باید نیاز خود را تامین كند و حتی صرافی ها هم حاضر به خرید و فروش ارز نیستند.

وی در خصوص قیمت خرید و فروش ارز در روز یك شنبه هم گفت: قیمت خرید دلار یك هزار 695 تومان و قیمت فروش حقیقی یك هزار 735 تومان است.

این در حالی است كه یك دلال دیگر با بیان اینكه میزان خرید و فروش ارز نسبت به روزهای قبل تقریبا صفر شده است گفت: قیمت فروش یك هزار 700 تومان و قیمت خرید 1670 تومان است.

به گفته وی در روزهای قبل تفاوت قیمت پنج تومان بود،یعنی اگر قیمت فروش یك هزار و 700 تومان بود قیمت خرید یك هزار و 695 تومان بود.

این در حالی است كه به گفته یكی از دلالان ارز هرچند میزان معاملات به میزان قابل ملاحظه ای كاسته شده است،اما همچنان خرید و فروش ارز انجام می شود.

به گفته وی قیمت امروز (دوشنبه) قیمت فروش ارز 1715 تومان و قیمت خرید 1650 تومان بود كه البته در طول روز این قیمتها نوسان دارد.

از سوی دیگر با وجود اعلام قبلی مسئولین بانك مركزی مبنی بر اینكه از این به بعد نیروی انتظامی و بازرسان بانك مركزی با دلالان بازار ارز برخورد خواهند كرد، تاكنون در این خصوص اقدام چشمگیری صورت نگرفته است.

مشاهدات خبرنگار ایرنا حاكی است كه از زمان اعلام قاچاق بودن معامله ارز ماموران نیروی انتظامی برای برخورد با دلالان وارد این بازار نشده اند و آنان همچنان در خیابانهای فردوسی و چهار راه استانبول به فعالیت های خود ادامه می دهند.

برخی از این دلالان در پاسخ به خبرنگار ایرنا در مورد اینكه آیا بازرسان بانك مركزی یا نیروی انتظامی امروز برخوردی با كسی داشته اند و یا خیر؟ می گفتند ما هم شنیده ایم با یكی دو نفر برخورد شده است،اما خودمان چیزی ندیدیم.

به نظر می رسد دلالان بازار ارز از زمان اعلام بانك مركزی مبنی بر قاچاق بودن هر گونه مبادله ارز بدون فاكتور، در حالت صبر و انتظار به سر می برند.باید منتظر ماند و دید سیاست بانك مركزی مبنی بر برخورد با پدیده قاچاق ارز و دلالی تا چه حد كارساز خواهد بود.

اقتصام ** 2021 **1319
۰ نفر