۱۶ دی ۱۳۹۰، ۲:۱۱
کد خبر: 30751071
T T
۰ نفر

وين - ناظران سياسي در اتريش معتقدند كه توليد ميله هاي سوخت هسته اي و پرتاپ موشك هاي جديد در مانور دريايي اخير ايران موجب شده است كه تهران در مذاكرات آتي با گروه1+ 5 شرايط بهتري داشته باشد.

به گزارش ایرنا، روزنامه اتریشی 'كوریر' به نقل از ناظران سیاسی نوشت كه نمایش قدرت ایران موجب می شود كه تهران از موضع بالا در مذاكرات هسته ای وارد شود.

كوریر افزود: ایران طی هفته گذشته قدرت نظامی خود را به نمایش گذاشت و موشك كروز 'قادر' را با موفقیت شلیك كرد.

این روزنامه اضافه كرد: این موشك موفق شده است كه برد 200 كیلومتری خود را بطور قابل توجهی گسترش دهد. در پایان مانور دریایی 10 روزه، موشك سطح به سطح نور و موشك نصر نیز با موفقیت آزمایش شدند.

كوریر به نقل از یكی از نمایندگان مجلس ایران تاكید كرد كه تهران در صورت نیاز به دفاع از خود، مهمترین تنگه استراتژیك یعنی تنگه هرمز را مسدود خواهد كرد.

وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه اعلام كرد: با توجه به مكاتبات انجام شده میان 'سعید جلیلی' و خانم 'كاترین اشتون' برای ادامه مذاكرات ایران و 1+5، امیدواریم این مذاكرات در مكان مورد توافق دو طرف كه به نظر من تركیه بهترین مكان است، انجام شود.

'علی‌اكبر صالحی' در این خصوص به گفت وگوی كوتاهی كه در كنفرانس بن با خانم اشتون درباره مذاكرات 1+5 انجام داده است اشاره كرد و گفت: در آن گفت‌ وگوی كوتاه به اشتون گفتم كه مكان و زمان را پیشنهاد كنند، ضمن آنكه دكتر جلیلی نیز نظر خود را درباره زمان و مكان نشست 1+5 اعلام خواهند كرد.

صالحی یادآور شد: نزدیك به دو ماه پیش جلیلی در نامه‌ای به خانم اشتون، از آمادگی ایران برای ادامه گفت ‌و‌گو با 1+5 خبر داده بود و در همین رابطه خانم اشتون نیز از 'داود اوغلو' درباره آمادگی تركیه برای میزبانی نشست آینده ایران و 1+5 در یك زمان مقرر پرسیده بود.

وی یادآورشد كه وزیر امور خارجه تركیه نیز بعد از اعلام این مساله به من و هماهنگی كه با سعید جلیلی انجام شد، آمادگی كشورش را برای میزبانی مكان مذاكرات ایران و 1+5 به خانم اشتون اعلام كرده است.

اروپام** 1344**1080** 1597
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست