۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۲۰:۳۸
کد خبر: 82432140
T T
۰ نفر
نجات جان هشت زن باردار در كردستان/ سقز محاصره شده در میان برف و كولاك

سنندج- ایرنا- نیروهای راهداری و فوریت های پزشكی كردستان در 2 شهرستان سقز و بانه جان هشت زن باردار را از مرگ حتمی نجات داده اند و تداوم بارش برف باعث بسته شدن تمامی راه های ارتباطی به سقز شده است.

به گزارش ایرنا، این زنان باردار روز چهارشنبه به علت تداوم بارش برف و باران در جاده های این 2 شهرستان گرفتار بودند كه با حضور به موقع نیروهای راهداری و فوریت های پزشكی به نزدیكترین بیمارستان ها منتقل شده اند.
مدیر راهداری اداره كل راهداری، حمل و نقل جاده ای كردستان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: امروز عوامل راهداری شهرستان سقز موفق شده اند به پنج مورد زن باردار امدادرسانی كنند.
مدرس گرجی با اشاره به اینكه راهداران هم در محورهای ارتباطی مستقر و به مسافران امداد رسانی می كنند افزود: در شبانه روز گذشته به 300 مسافر درراه مانده نیز در قالب 150 دستگاه خودروی گرفتار در برف توسط این عوامل امداد رسانی شده است.
مدیر شبكه بهداشت و درمان بانه نیز در این ارتباط گفت: نیروهای امدادی بانه نیز با كمك نیروهای هلال احمر و فوریت های پزشكی و راهداران جان سه زن باردار را از روستاهای نجات و به بیمارستان منتقل كرده اند.
به گفته علی شالباف، این زنان از روستاهای روستای 'برده ره‌‌ش' و 'سالوك' به شهر منتقل و هم اكنون در پانسیون های شبانه بیمارستان اسكان داده شده اند.
نیروهای امدادی كردستان از ابتدای شروع بارش های برف امسال جان 24 زن باردار را در جاده ها و محورهای سخت گذر استان نجات داده اند.

** تمامی مسیرهای منتهی به سقز مسدود است
به گزارش ایرنا از روابط عمومی فرمانداری سقز، مسیر سقز- بانه به دلیل ریزش بهمن و مسیر سقز به دیواندره و سقز به بوكان و سقز به مریوان هم به دلیل شدت بارش بسته است.
تلاش راهداران برای بازگشایی مسیرها ادامه داشته و شهروندان تا اطلاع بعدی از تردد در این مسیرها خودداری كنند.
براساس اعلام ستاد بحران فرمانداری سقز، تمام جاده های روستایی شهرستان نیز به دلیل بارش سنگین برف و كولاك مسدود یا تردد در آنها به سختی انجام می شود.
شهرستان 235 هزار نفری سقز در 195 كیلومتری شمال سنندج مركز كردستان واقع شده و دروازه استان های آذربایجان شرقی، غربی به استان كردستان بوده و دارای 309 روستا است.
علاوه بر نیروهای امدادی مستقر در جاده ها، شامگاه چهارشنبه جمعی از اعضای ستاد بحران كردستان و معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری از وضعیت جاده ها و امدادرسانی به مسافران بازدید كردند.
تداوم بارش برف در چند روز گذشته و شدت آن از شامگاه سه شنبه راه ارتباطی 500 روستا نزدیك به یك سوم از یك هزار و 700 روستای كردستان را در محاصره خود قرار داده است و تمامی نهادهای خدمت رسان برای جلوگیری از حوادث غیرمترقبه در جاده های مواصلاتی برای امداد رسانی مستقر شده اند.
در استان كردستان حدود هشت هزار كیلومتر راه وجود دارد كه 90 درصد این راه ها در مناطق كوهستانی و تپه ماهور واقع شده است.
همچنین در كردستان 40 گردنه مهم وجود دارد كه از این لحاظ استان در رده استان های اول كشور است و وجود 15 منطقه با امكان ریزش بهمن به طول هشت تا 10 كیلومتر، كردستان را در رده استان های حائز اهمیت در بحث راهداری زمستانی قرار داده است.
در استان كردستان همچنین 16 منطقه كولاك گیر به طول 16 كیلومتر وجود دارد.
از ابتدای سال زراعی جاری تاكنون 190 میلیمتر بارندگی در كردستان ثبت شده كه این مقدار در مقایسه با 414 میلیمتر بارندگی سال قبل 54 درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت 32 درصد كاهش یافته است.
استان كردستان در یك منطقه سرد و كوهستانی واقع شده و هر ساله بارش باران در این استان از اوایل پاییز شروع می شود.
میانگین سالانه بارش باران در استان كردستان بیش از 540 میلیمتر بوده كه این مقدار 2 برابر میانگین كشور است.
3034/ 7469 / 3020
**خبرنگاران: حسن حسین زاده و زینب طلایی / ** انتشاردهنده: عبدالله رحمانی

سرخط اخبار استان‌ها